Jag är i färd att lägga OSB och gips i ett garage med 3.5 m takhöjd och funderar på hur jag ska vända skivorna.

Alternativ 1: Tre liggande OSB på varandra där den tredje kapas på långsidan och stående gipsskivor som skarvas på höjden. Lätt att få gipsen omlott. Svårt att få upp tredje skivan

Alternativ 2: En liggande OSB och sedan stånde som kapas på kortsidan. Sedan Gips på något finurligt sätt så skarvarna går omlott. Lättare att få upp de övre skivorna då man kan stå på golvet. Kanske lite trixigare att lägga gipsen omlott i skarvarna.

Ytterligare varianter ?

Någon skrev i en tråd att alla seriösa gör enligt alternativ 1, Men det gällde kanske normal takhöjd?

/Mats
 
Jag skulle lagt OSB på det sätt som genererar minst spill. Sedan skulle jag kört stående gipsskivor med försänkning på både lång OCH kortsidor.

Om båda lagren monteras stående skulle jag förskjutit skarvarna.

Gipset behöver nödvändigtvis inte skruvas i reglarna utan kan skruvas ”vilt” om det behövs.
 
  • Gilla
TheOddOne2 och 1 till
  • Laddar…
Jo som jag förstått så räcker det att skruva gipset i OSB-skivorna. När det gäller spill tror jag det blir ganska likadant hur man än vrider skivorna. 3 på tvären blir 3,6 och en på tvären och en på höjden blir också 3,6 Det innebär att c.a 1 dm måste kapas bort oavsett. Så det får man väl stå leva med.

När det gäller Gipset borden man väl kunna använda av kapet till att börja nästa rad med om man placerar allt stående? Frågan är om man skulle använda 900 skivor så blir dom lite lättare. Det blir nog lite dyrare men det är det kanske värt.

/Mats
 
Personligen skulle jag ju aldrig använda spillet på gipset om man på så sätt får ytterligare en skarv att spackla.

Dom 3-4 gipsskivorna du kan spara på det sättet köper jag gärna.
 
Jag räknade lite och då blir det så här. Om väggen är 3500 och gipsskivorna är 2400 och jag monterar dom stående blir det den första våden en bit över på 1300. Om jag sedan använder den biten plus en hel skiva får jag en bit kvar på c:a 2 dm och så små bitar slänger jag så klart bort. Sedan börjar jag om på samma sätt och då blir det en skarv på varje våd.

/Mats
 
surris
A Amrich skrev:
Jag skulle lagt OSB på det sätt som genererar minst spill. Sedan skulle jag kört stående gipsskivor med försänkning på både lång OCH kortsidor.

Om båda lagren monteras stående skulle jag förskjutit skarvarna.

Gipset behöver nödvändigtvis inte skruvas i reglarna utan kan skruvas ”vilt” om det behövs.
+1
 
A Amrich skrev:
Jag skulle lagt OSB på det sätt som genererar minst spill. Sedan skulle jag kört stående gipsskivor med försänkning på både lång OCH kortsidor.
Brukar skivor med försänkning på kortsidan finnas hos de flesta bygghandlare? Annars är det väl avfasning på kanten som gäller. Det tar väl i och för sig inte så lång tid med rätt verktyg.

/Mats
 
  • Gilla
tegelbrukethastbo
  • Laddar…
surris
S senmathal skrev:
Brukar skivor med försänkning på kortsidan finnas hos de flesta bygghandlare? Annars är det väl avfasning på kanten som gäller. Det tar väl i och för sig inte så lång tid med rätt verktyg.

/Mats
Ne det brukar va lite svårare att få tag i. Men det gör du snabbt och lätt själv med en gipskniv och surform.
 
När jag väl fick hem skivorna kändes det enklast att montera dom stående. Biten som fattades upp till taket blev då ganska lätt att lyfta upp.

Mats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.