Jag vet att detta diskuterats i många trådar på detta forum men jag har en något unik situation.
Har köpt en tomt på 2200 kvm i Bretagne i norra Frankrike och avser att bygga ett hus från Hälsingestugor att bo i permanent efter pensioneringen.

Grunden behöver vara fyrkantig 13,5*7 meter.

Vilken metod använder man för enklast möjliga grund om man inte behöver ta hänsyn till tjäle, snölaster eller andra kalla svenska förhållanden? Lätt nattfrost kan förekomma någon enstaka natt om året.

Det regnar mycket under vintern men temperaturen ligger oftast på 7 - 10 grader.
Marken är ganska fast och väl nydränerad. Det har tidigare gått hästar där ).
Huset kommer att värmas (och kylas) med luft - luft värmepump och en lufttorkare för grunden är inga problem om det behövs.

Om ni tror att betongplatta på mark är bäst, hur tjock behöver den då vara?

Hälsningar
Disally
 
Finns det ingen som kan spekulera lite i frågan?

Hälsningar
Disally
 
Mjodå, problemet blir bara att jag skulle säga fråga de i området hur det gör :).

Går man efter svenska förhållanden så skulle jag nog nästan säga plintgrund då den är enkel och den största nackdelen, kalla golv knappast blir ett problem där nere
 
Hej och tack för tipset.

I denna del av Frankrike bygger man stenhus så det finns ingen lokal standard för ett trähus.
Jag har själv funderat på plintgrund och tror att det är bäst då man har bra ventilation och det är väldigt fuktigt på vintern.
Några frågor om plintgrund: (det kanske finns en bra beskrivning någonstans?)

- Hur djupt gräver man för plinten och vad lägger man under den? (obs ingen risk för tjäle)

- Hur armerar man plinten och vilken betongkvalitet (kommer att gjutas på plats)

- Jag antal att under hela huset gräver man bort jordlagret, återfyller med macadam och markduk?, Plast?

- Hur och var lägger man dräneringen?

- Hur högt över marken bör plinten sticka upp för att man skall få bästa ventilation och komma under för underhåll.

- Lägger man något mellan plintens betongyta och det oimpregnerade trä som är första varvet i det knuttimrade huset?

- Finns det något bra sätt att täcka för den färdiga grunden så att man inte stör ventilationen men så att det inte ser ut som ett hus på styltor eller som svävar i luften

- Andra tips, eller annat att tänka på så det inte blir blött eller att några plintar sjunker?

Hälsningar
Disally
 
oooo ....gör samma grund som andra hus i området har och ställ ett trähus på den "inhemska" grunden ....då är det mest säkert att du gör rätt och inte mer än nödvändigt :)
gaia
 
Var också inne på en lokal grund först men det jag såg som svårighet där är att man antagligen har begränsad erfarenhet av stengrumd i kombo med trähus

Plintar ställer man på frostfritt djup normalt.
man brukar använda plintjärn eller stolpskor så att man får upp träet från betongen.

en snygg spalje funkar fint som avskärmare
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.