Jag är grön på detta och det är svårt att hitta konkret information om vad för aggregat som är bäst, som är nysläppta och har senaste tekniken men självklart är priset också viktigt. Vad är viktiga parametrar att jämföra/kolla på?

Lokalt företag pushar för Flexit men har även Östberg.
Idag har jag 80-tals enplanshus med mekaniskt frånluft / allianssystem utan återvinning.
Någon som har djupare kunskap inom området?
 
  • Gilla
Vrana
  • Laddar…
MrJay
De svenska FTX producenterna brukar ha ganska snarlik teknik i sina produkter, det handlar nog främst om att hitta en som passar storlek på ditt hus mest samt att det är lätt att få tag på reservdelar och service. De stora i Sverige är Östberg, Swegon och Systemair, beroende på vart i landet du bor så är ena tillverkaren mer populär än den andra.

Personligen har vi aggregat från Swegon och jag är nöjd med både funktionen och styrningen. En polare har Östberg, de är billigare att införskaffa men jag tål inte deras fjärr och de verkar ha haft strul med fläkt motorer, det kanske är åtgärdat i nya produkterna - jag har ingen aning 🙂

Det finns otaliga trådar om FTX aggregat här på forumet, det är bara att söka. Här är en gällande flexit: https://www.byggahus.se/forum/threads/val-av-ftx-aggregat-flexit-flaektgroup.425187/
 
  • Gilla
Leafbranch
  • Laddar…
Har ett tre år gammalt Östberg Heru 100 S EC.
Tycker att den trådlösa displayen är kanon att göra alla inställningar på.
Aggregatet har låg elförbrukning och ingen eftervärmare har behövts någonsin.
 
  • Gilla
Antemoo
  • Laddar…
För att göra ditt val svårare så kastar jag in en finsk outsider Enervent som jag har haft nu i 15 år och är mycket nöjd med!
Supporten är bra, priset för FTX aggregatet var betydligt lägre än de svenska motsvarigheterna.
En stor orsak att jag valde Enervent var aggregatets kompakta utformning som passade precis på den lilla volym som fanns tillgänglig bredvid värmepumpen!
 
  • FTX-kompaktaggregat från Enervent installerat bredvid en värmepump i ett hem med turkosa väggar, synliga ventilationsrör och växt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.