Lite osäker kring hur man väljer rätt bruk till rätt sak då jag ska fixa till lite skavanker på min putsade fasad innan jag målar den.

Originalputsen sitter till 99% bra men det finns en och annan spricka som den under fönstret på bilden. Knackar försiktigt bort löst kring sprickorna och tänkte sedan bara använda finputsbruk till det om ingen invänder?

Finns också lite skador. Andra bilden visar t.ex. en fris som fallit av (till vänster under fönsterbleck) och bristningen ovan till höger där teglet kommit i dagen. Tvivlar på att det är finputsbruk som bör användas för de momenten. Cementbruk kanske?

Tacksam om någon mer van vid val av bruk kan ge min lite tips. Specificera gärna typ. Vet ju att det finns 'C-bruk' etc. men är oklar över vad man väljer i fall som mina. Detaljbild på en putsad vägg under ett fönster med en synlig spricka och några lossnade putsbitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spricka i putsad fasad över ett fönster med synligt tegel och skadad fönsterbleck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inte ett inlägg om detta? Vill verkligen få lite fakta kring saken och är osäker på vilket bruk som lämpar sig bäst.
 
När är huset ifrån?
Är det tidigare än 1940 så är det kalkbruk som gäller och beroende på hur stora sprickorna blir så kanske de kan klara dig med ett med låg balast t.ex Weber 152.

Blir sprickor djupare än 1.5cm och bredare så är det t.ex Weber 148 som behövs.

Är huset nyare så är det mest troligt att du kan köra med ett c-bruk men det ser ut att vara från 1930. Du kan hugga loss en bit med bruk från väggen och det ska gå att krossa ner till ett fint pulver mellan fingrarna om det är kalkbruk.
 
A
Sprickan går ju även ner på det svarta, om det är en sockel eller påbörjan på källare kan jag inte se.

men antagligen är sprickan en sättningsskada och den kan ha funnits där länge….

svårigheten med sättningsskador är att det är svårt att bara fylla igen sprickan utan att den kommer tillbaka. För att vara säkrare behövs det nätas och då behöver en större yta tas bort.


Givetvis kommer det se mycket bättre ut än nu, men det är en stor risk att du får tillbaka en tunn spricka
 
L Lerstenstegel skrev:
När är huset ifrån?
Är det tidigare än 1940 så är det kalkbruk som gäller
mathiash77 skrev:
Sprickan går ju även ner på det svarta, om det är en sockel eller påbörjan på källare kan jag inte se.
Tack för er respons. Skriver en liten uppsats för att ge lite mer underlag:

Tegelhus byggt 1927 men nuvarande puts lär ju vara av betydligt senare datum. Köpte det själv år 2000.
Bedömer det som att de gjorde ett bra jobb då putsen i huvudsak sitter väldigt bra fortfarande. Nedre är en drygt 1 m sockel i avvikande grå färg. Samma puts där antar jag. Huset har varit relativt orenoverat genom åren (innan jag satte igång) och fönstren är en av de få detaljer som bytts. Sådana där tvåglas Emmaljunga och gissar att de kanske sattes in i samband med den senaste fasadputsningen, eftersom ett tidigare fönster murats igen och putsats. Så 60 eller 70-tal är väl min gissning.

De sprickor som finns är helt klart sättningar och troligen orsakade av trafik. Har en landsväg utanför tomten och tidigare körde en hel del tung lastbilstrafik i hög hastighet förbi. Det var inte måttligt heller då jag bor nära Skånes sockerbruk och under betkampanjen räknade de in att 7 lastbilar med släp i timman gick genom byn innan de förbjöd denna 'genväg' :). Har alltså blivit bättre och minns att hela huset skakade då de körde förbi.

Så vibrationer i väg och, antar jag, vidarebefordrade via VVS-stammar till huset, har nog tillfogat sprickorna. Så jag tror att risken för nya sprickor är mindre idag. Jag borde inte ha behov av att knacka ner större ytor och näta. Planen är att försiktigt kratsa spår kring sprickorna och fylla igen.

Så till mina bryderier då. Är mer hemma på snickeri än murande så jag är inte helt klar över alla benämningar. Putsbruk kan man ju fatta i sig men klassningarna (då de överhuvudtaget finns) är jag oklar över. Och vad avgörande skillnaden är mot 'cement' (och dess klassningar). Var väl för att hamna rätt i det som jag ställde frågan. 'Weber' verkar vara ett varumärke om jag ser rätt? Så om Weber inte finns i sortimentet frågar jag mig vad som motsvarar 'Weber 152 resp. 148'

Hur vida det då är kalkbruk eller inte? Är ju ingen expert men om jag smular sönder lite av nuvarande putsen så känns det mer som 'grus' än 'pulver'. Bifogar bild, men spontant känns det inte 'kalk' men kan ju ha fel. Drar man handen över vita färgen får man iofs lite 'kalk' på handflatan. Men det kan väl vara pigment?

I huvudsak handlar det alltså om att fylla igen mindre sprickor. Finns utöver det det den något större skadan som syns ovanför ena fönstret på andra bilden. Frågar mig om det är samma bruk som att fylla sprickorna som är optimalt där? Och så är det delar av profiler/stuckatur under fönstren som har släppt och ramlat av. Vill gärna återskapa den och då behöver man ju något som är smidigt och formbart. Kanske annat bruk eller t.o.m. annan produkt? Kanske då förankra lagningen med någon form av skruv/stift/korta armeringsjärn som jag fäster först?

Just nu har jag bara lite standard 'Putsbruk 0-3 mm' och 'Murbruk 0-3 mm' från ByggMax samt en säck 'Cement' (ingen mer spec) och en säck 'Finbetong 40 MpA'. Kanske inget av detta som jag ska använda? Frågan är alltså vad jag ska skaffa hem för att få ett bra resultat enligt ovan.


Närbild av smulad puts från en husfasad visande grova och finare fragment mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser ut som ett bruk med cement i så du kan använda den du köpt för att laga ut.

Vid sprickor är tålamod viktigt och att ta upp tillräckligt djupt hål och kanter i vinkel så är det mest troligt att det ska hålla.
Grunda (pensla löst bruk i de uppslagna sprickor) med samma bruk som du tänkt putsa med.
Putsa ut men håll dig en 5 mm innanför livet.
Putsa nästa dag med ett 0-1mm c-bruk t.ex Weber 135 och dra till med en filtbräda.

Ju mindre balast desto lättare är det att få ihop snyggt med befintliga putsen men det är inte tillräckligt starkt att fylla ut tjockt med.

Listen är det "bara" att lägga på lite i taget och dra av, först den grova utfyllnaden med putsbruk och sen lägger man det sista med ett bruk med låg balast i flera omgångar samtidigt som man drar av med en putsribb.

Jag antar att sockerbruket är Jordberga? Då har du nära till både Beijer och optimera som har webers grejer hemma.
 
Redigerat:
  • Gilla
DanMicke
  • Laddar…
L Lerstenstegel skrev:
Jordberga
Nej. Det finns numera faktiskt bara ETT sockerbruk i riket och det ligger i Örtofta. Varje sockerkorn vi äter har varit där ;).

Tusen tack för tipsen. Har dock ett Beijer i Lund och ett Optimera i Eslöv. 1,7 mil till båda så det löser sig.

Nästa moment kommer bli val av fasadfärg. Har hört att 'akrylatfärg' nog är bäst. Putsade tidigare källarnedgången och frågade efter det på Byggmax men den unga expediten visste inte ens vad det var. Tog ett par liter som hette 'Puts och Betongfärg' och det dög bra där nere. Frågan är om det är ok för hela fasaden eller om man ska satsa lite mer pengar där?
 
Silikonhartsfärg är lämpligt till fasader. Akrylat är absolut inte att rekommendera till fasader som måste andas, vara differsionsöppna.
Du kan också kalka huset eller måla med silikatfärg.
Men silikonhartsen är överlägsen dessa men det är också den dyraste. Men de har lite andra egenskaper också som att det är vattenavvisande och självtvättande.

Samt det på sockeln bör du laga med ett b-bruk
 
  • Gilla
DanMicke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.