Bor i ett hus på 115kvm med, vad jag tror är, självdrag som ventilation. Det sitter tilluftsventiler i tak i sovrum och vardagsrum. I köket är en öppen spis samt köksfläkt. I badrummet sitter också någon typ av ventil i taket. Utanpå taket sitter två luftventiler. Ventilationen fungerar så där i dagsläget. Framförallt är det inte så bra i sovrummen och badrummet.

Nu ska vi bygga ut huset med ytterligare 40kvm. Det ska ha ett sovrum och ett badrum med bastu. Jag är mån om att få till bra ventilation i huset. Så min fråga är vad jag ska satsa på? Ska jag sätta in nya tilluftsventiler i bef. sovrum samt satsa på PAX-fläktar i badrum eller finns det bättre lösningar?
 
Handlar ju lite om vad du vill lägga i pengar. Är ju lite det som styr med.. :)
 
VVX är ju väldigt trevligt men kostnaden inte.

Beror på hur huset ser ut om du har en krypvind o enplans så går det att få bra vent. relativt billigt.
 
Huset är en enplansvilla med krypvind.
 
Rekommenderar att ni konsulterar en firma åtminstone för dimensionering av ett VVX-system ni kan då även få prisuppgifter, har ni råd så är det ju himlans trevligt och ger massor med friskluft :D

Den stora delen brukar vara installation så kan man själv dra lite rör och kapa hål för ventiler så spar man mycket pengar det är också ett ganska enkelt jobb att göra själv och tar inte allt för många dagar (max en vecka).

Det fina med en VVX i detta fall är att när ni eldar i kaminen kommer värmen att sprida sig i hela huset och det kan ju vara trevligt ;)

P.S. Vill man handla ett VVX-aggregat själv så finns det på http://ventilationsbutiken.se/ kolla under värmeåtervinning ett Heru för er husstorlek kostar 16.800,00 kr/st så ni har ett riktpris att gå efter och undviker att bli blåsta.

Hoppas jag hjälp lite iaf ;)

P.S. Är själv lekman så konsultera ett proffs innan ni kapar sönder kåken ;)
 
Tack för hjälpen. Ska genast kontakta någon lämplig firma för detta... :)
 
Lycka till och återrapportera gärna för frimtida ventilerare! ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.