Som ny på forumet får jag erkänna att det finns mycket informativt att läsa och många erfarenheter kondenserade till några få rader som är väldigt värdefulla och nyttiga att ta till sig.

Min frågeställning rör sig dock om allt som sker innan man har en hantverkare som kommer över tröskeln hemma. Att mycket hänger på mun-till-mun referenser har jag själv erfarenhet av, men det är inte allt blir bra fast det gick bra hos kompisen några veckor tidigare.

Jag kan bara i några enstaka fall hitta referenser till Konsumentverkets RO-formulär här på forumet.
http://google.byggahus.se/search?q=...heet=default_frontend&site=default_collection

Formuläret hittar du här.
http://www.konsumentverket.se/Documents/konsumentratt/brok/ro_formular_05_version2.pdf

Här hittar du allmän info.
http://www.boende.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1349&lngArticleId=2745

Används detta formulär i praktiken av er som anlitar hantverkare? Har den någon effekt när ni förhandlar med hantverkaren? Positivt eller negativt? Har någon behövt gå till domstol fast avtalet funnits i botten som överenskommelse?

Alla erfarenheter och instick är välkomna.

Bakgrunden till frågan är personlig och inte en partsinlaga från endera håll utan reflekterar enbart ett personligt intresse jag har hur vardagsjuridik hanteras praktiskt i verkligheten.

Jag hjälper närstående i enkla ärenden där saker har gått snett och man inte har lyckats lösa det utan behöver gå vidare till domstol.


/Magnus
 
Visst är det tråkigt att det skall vara så här när det gäller hantverkare.

Jag är villaägare sedan 40 år tillbaka. Om jag får en hjärtinfarkt ringer jag 112. Vad som skall få mig att ringa en hantverkare vet jag inte än. Det finns naturligtvis duktiga, samvetsgranna och punktliga hantverkare. Sedan 30 år tillbaka har jag upphört att leta.

Citerar en tidigare skribent i detta forum: Om det är något jag inte kan så beror det på att jag inte har lärt mig det ännu.

Själv är i vart fall inte alltid sämre dräng.
 
Jag vill att hantverkaren använder RO formuläret eller likvärdigt. Om dom inte vill, ellerinte känner till det, skulle jag dra öronen åt mig.

Två gånger har jag själv fyllt i RO-avtalet som beställare i samförstånd med hantverkaren, skrivit ut det, och vi har skrivit på. Tycket det är en bra checklista på att "allt" kommer med i avtalet, för att slippa dom lättaste misstagen.

Sen kan hantverkaren vara skit ändå, men mot det hjälper inga avtal... det får man försöka lista ut med referenser.


Mvh/Abbe
 
Tyvärr verkar en del hantverkare tycka att "man ska lita på varandra" och att "ett handslag är ett avtal". Dessa hantverkare vågar inte jag anlita. Om man köper denna typ av tjänster och kanske inte kan så mycket om det hantverkaren ska göra är man ju i underläge från början. Då är olika slags avtal bra att ha. Skulle helst välja hantverkare i bekantskapskretsen eller i alla fall från samma by (om man bor i mindre samhälle) så att hantverkaren har mycket att förlora på att klanta till det. Tyvärr finns det för många som fuskar, både med arbetstid (överfakturerar) och utförande.

/Niklas
 
niklasc77 skrev:
Tyvärr verkar en del hantverkare tycka att "man ska lita på varandra" och att "ett handslag är ett avtal". Dessa hantverkare vågar inte jag anlita. Om man köper denna typ av tjänster och kanske inte kan så mycket om det hantverkaren ska göra är man ju i underläge från början. Då är olika slags avtal bra att ha. Skulle helst välja hantverkare i bekantskapskretsen eller i alla fall från samma by (om man bor i mindre samhälle) så att hantverkaren har mycket att förlora på att klanta till det. Tyvärr finns det för många som fuskar, både med arbetstid (överfakturerar) och utförande.

/Niklas
Det är bra ur bådas synvinkel att ha ett RO05-avtal. Både för hantverkaren och för kunden. Jag har varit med om att man har litat på kunden och kommit överens över vad som ska göras på jobbet. Sen när man har börjat jobbet så tillkommer helt plötsligt saker man inte kommit överens om. Vem har då rätt? Kunden eller jag?
För att det inte ska bli bråk så har jag oftast gjort sakerna. Så nu har jag ALLTID allt skriftligt vad som ska göras.
 
Men hur gör ni andra som kanske har försökt få ett RO-formulär påskrivet av hantverkaren men som kanske vägrat eller ansett att ni borde lita på varandra? Och när allt sedan kommit omkring har det till sist visat sig att ni blivit blåsta och det är bara att bita i kudden och ta emot som en duktig liten skattebetalare?


/Magnus
 
Returnee skrev:
Men hur gör ni andra som kanske har försökt få ett RO-formulär påskrivet av hantverkaren men som kanske vägrat eller ansett att ni borde lita på varandra? Och när allt sedan kommit omkring har det till sist visat sig att ni blivit blåsta och det är bara att bita i kudden och ta emot som en duktig liten skattebetalare?


/Magnus
Varför ta en hantverkare som vägrar skriva på ett RO05-avtal? Det är ju en trygghet både för mig som hantverkare och för kunden. Jag skulle dra örona åt mig och välja en annan hantverkare.
 
Jag håller med fullständigt!

Men om man läser följande länk så måste det ändå finnas en hel del människor som inte skriver ett sådant avtal med hantverkaren eller inte ens känner till att ett liknande avtal tagits fram av Konsumentverket, Villaägarnas Riksförbund och Sveriges Byggindustrier.

http://sydsvenskan.se/hus/article278167.ece

Så hur talar an om detta för sina kompisar utan att verka knepig & byråkratisk? För det finns ju en risk att bli stämplad som sådan om man kommer med ett tips som är jobbigt att prata om? I värsta fall kan det redan vara för sent.

http://www.e24.se/pengar24/dinarattigheter/konsumentratt/artikel_90049.e24

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=671&a=353986

Det går som sagt att hitta många artiklar i ämnet. Går tipsen förbi de som verkligen behöver det?


/Magnus
 
Intressanta siffror om antalet anmälda ärenden till ARN under 2007 har i dagarna kommit. Chockerande höga siffror gäller vårt boende och speciellt hantverkare.

...
2007 anmäldes 102 000 klagomål, drygt 20 procent av dem rörde boende. Ungefär hälften av klagomålen handlar om hantverkare. Det är jobb som blivit dåligt utfört, dragit ut på tiden eller att fakturan blivit högre än vad som avtalats.
...

http://www.na.se/artikel.asp?intID=1286250

Undrar hur många som skrivit avtal med RO-formulär? En de kanske skulle ha sluppit vändan i ARN.
 
När vi skulle bygga ut (badrum + tvättstuga) använde vi oss av konsumentverkets mall. Vi förklarade för firman vi valt att vi ville använda detta, vilket de först var lite frågande till eftersom de aldrig varit med om det förut. Vi argumenterade att vi på våra repektive jobb aldrig ens ingår avtal om jobb värt några få tusen kronor utan skrivna avtal, och att vi skulle beställa ett jobb på flera 100 000 för våra privata pengar utan skriftligt kunde vi inte tänka oss. Efter att firman läst igenom papprena tyckte de att det verkade vettigt och vi skrev på. Allt gick bra och efterår konstaterade de att de skulle fortsätta använda sådana avtal för kommande jobb, som säkerhet för både dem själva och kunderna.
 
Mycket bra argumenterat då det kan vara svårt att förklara i enkla ord varför man vill ha denna trygghet utan att rikta misstankar mot företagaren som man precis träffat och inte har en yrkesmässig relation med.

Jag vet att det finns många seriösa hantverkare som också vill ha en trygghet efter utförda arbeten. Jag har hört talas om personer som systematiskt använder*de förenklade reglerna för tvistemål i domstol. Dvs under ett halvt prisbasbelopp (20.400 kr 2008) så riskerar man inte dryga rättegångskostnader utan max en rådgivningstimme ca 1300 kr. Och då håller de inne på just detta belopp och "bråkar" över egentligen ingenting bara för att det ska bli billigare.

Men tyvärr så är merparten av de som blir lurade just konsumenter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.