Köpt hus byggt 1923 i september och som var i stort behov av renovering .
Vill bl.a. göra den gamla källaren bebolig och vi har dränerat grunden och isolerat med Pordrän.
Nu har vi bilat ur källaren , grävt ur 50 cm , lagt 10 cm singel , 20 cm cellplast (två lager 10cm med fuktspärr av ålderbeständig plastfolie), 10 cm betong , armering och vattenburen golvvärme.
I största dela av detta kommer vi att lägga klinker , men ett rum kommer att få flytande parkettgolv.
Nu är frågan hur vi på bästa sätt gör med väggarna i detta rum?
Första tanken var att bygga på väggarna med stålregel , isolering och sen avsluta med gips.
Sen efter att ha läst några inlägg i detta forum , ändrat till att kanske bara måla med Silikatfärg.
Men , det blir både tråkigt och svårt , då kanterna kring grundmuren inte är slät efter sänkningen av golvet 20 cm..
Det blir svårt att få golvlisten att gömma eventuell springa mellan parkett och vägg.
Några tips , hur har ni gjort? Bifogar bild på golv och vägg efter bilning , golvet sänkt 20 cm.
DSC_3235.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har ni isodrän utvändigt behövs ingen isolering inne (och det bör undvikas i vilket fall!). Jämna till väggen nertill med gipsputs, spackla och måla med silikatfärg.
Om det fortfarande kan komma fukt så bör du putsa med riktigt putsbruk och inte gipsputs.

Mvh,
Anders
 
gipsputs rekommenderas bara på absolut torra underlag (innerväggar ovan jord t.ex)! även om det e dränerat hade jag valt vanligt puts. är det gamla väggar är hydralisk kalkputs alltid ett bra val. i övrigt håller jag med dig anders :)

edit. såg inte sista raden att du rekommdera puts med... då hade jag inget nytt att komma med..
 
Kikat en del själv på bland annat Webers så kallade Betongspackel - Skulle det kunna vara ett material värt att använda kring dina ytterväggar?

Notera att jag formulerar det som en fråga som jag hoppas att någon kan besvara åt dig och på samma gång kanske ge mig svar på tal om det är en lämplig produkt att lägga igen tidigare kanaler i yttervägg under mark från tidigare "halvinfällda" avloppsstammar.

Att gipsbruk inte är lämpligt håller jag helt klart med om. I min källaren har man till och med lagat med sandspackel efter ytterväggarna med väldigt varierat resultat - Dock innan jag dränerade om.

Vill även tillägga att man på en tidigare avsnitt av arga snickaren valde just dina tankesätt - Plåtregel, isolering och sedan gips. Förstod jag allt rätt så var det huset dränerat från utsidan, huruvida det var med pordrän/isodrän låter jag vara osagt. Men visst isolerar man flitigt! Start 15 min i programmet.

http://www.kanal5play.se/#!/play/program/226052/video/23502332|/program/226052/sasong/8
 
Varit upptagen med huset och inte hunnit titta på era inlägg , men är tacksam för dom tips jag fått.
Jag kör igång med puts till helgen.
 
Änligen är jag klar med, flytspackling av golv , puts (puts/mur DSC_4348.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bruk) och "fin" bilning av mellanrum tidigare vägg/golv och läggning av parkettgolv. Spackel av väggar med tre lager silikat färg , isolering av tak , dubbla lager gipsskivor, fyra lager målarfärg.
Kvar att göra , golvlister och eldragning.
 
  • Gilla
Barnrikehuset
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.