Är lite sugen på att ansöka om en kommunal tomt som nu finns ute till försäljning.

Har bra pris på vad hus kostar att bygga, trädgård kostar att anlägga och det är inga som helst problem.
Är dock väldigt osäker på markarbetet och skulle behöva lite input där.
Jag vet följande.

Hela området är ganska bergigt, kommunen har sprängt en del för att kunna anlägga den asfalterade gatan vilket nu är gjort.

Jag vet att översta lagret är typ lerjord och måste skalas bort, detta är kanske mellan 50-80cm vad jag har hört.

Jag vet även som sagt att det är lite bergigt, på vissa ställen är det 50cm ner till berg, på andra ställen kanske 2 meter.
Jag vet inte exakt hur det ser ut på den tomten jag söker då det inte finns någon mätpunkt just precis här i den geotekniska undersökningen.

Jag vet även att tomten sluttar en del på baksidan, så det måste fyllas upp och jämnas till.


Vad tror ni, låter detta som ett projekt man ska springa ifrån fortare än kvickt eller ska man stå kvar och tampas.
Skulle vara tacksam på uppskattningar om vad det kan kosta, jag förstår ju att det i princip är omöjligt men exempel från verkligheten eller uttalande från insatta kanske skulle kunna hjälpa mig lite närmre målet.
 
Börja med att samla mer info, blir bara gissningslekar annars, sprängningen kan ja ge pris på, mellan tummen och pekfinger om ja får info om läge, mängder, osv, knäpp lite bilder och beskriv hur du vill ha de.
Dessutom är de ju stora skillnader på husmodell, källare? Garage osv osv, så mer info krävs
 
Tjaa, har inga bilder tagit.
Hur jag vill ha det vet jag inte riktigt än, det beror på pris och förutsättningar.

Helst så hade vi velat ha enplanshus och på då kanske 160kvm.
Men, jag antar att om det är besvärlig grund och sprängning krävs så är det mkt mer ekonomiskt att bygga tvåplanshus (då byggytan och grunden blir hälften så stor).
Eller?

Källare ska vi inte ha.
Ett garage är önskvärt.

Helst enplans på 160kvm + garage på ytterligare 40kvm.

Har som sagt inga bilder, men tomten ser nu ganska så jämn och fin ut från gatan sett bortsett från att den i bakkant lutar nedåt så att uppfyllning krävs.
Men jag vet ju som sagt att det gömmer sig berg 50-150cm nedanför ytan, det är ju inget som bilder kan visa ändå tänker jag.
 
Ingen som kan bidra med info?
Jag vet att det är svårt med knapphändig information :confused:

Men, fylla upp tomten i bakkant, spränga lite för att få rum med platta och rör.


Ska man räkna med 2-300k i markarbete totalt, eller 4-500k?
Kan det springa iväg till mer än en halv miljon?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.