Morsning
Brandchefen i min #%&¤! kommun gav mig fullständigt felaktig information om mitt pannrumsbygge så nu sitter jag lite grand med picken i brevlådan.. Jag ringde till brandchefen i kommunen för att vara säker på att jag skulle få rätt information innan jag skulle dra igång bygget av pannrummet (som ligger i en fristående förrådsbyggnad), enligt honom så fanns det INGA SOM HELST bestämmelser om hur ett pannrum skulle se ut eller vara byggt så länge pannans effekt understeg 35kW, det enda det var krav på var en gnistplåt på golvet.

SWEEEET! Tänkte jag, då fick jag helt plötsligt en massa pengar över att lägga på övrig renovering och de där avsatta pengarna byggdes in i övriga delar på gården.. Problemet är nu att herr Sotarmästare slog bakut något så våldsamt när han var här.. Det var tydligen helt fullständigt irrelevant om så pannan hade varit på 10kW eller 140kW, en egen brandcell med EI30 skulle det vara lik förbannat.. Alltså måste jag nu försöka få till detta till minsta möjliga kostnad. Väggarna och taket är gipsat redan och det ska tydligen vara enligt EI30 då väggarna är stockväggar vilket tillsammans med gipsen skulle vara tillräckligt. Sedan måste en ny vägg slås upp ut mot resten av förrådet men där fattade jag det som att det skulle räcka med dubbelgips och 45 mm isolering, detta blir nästa veckas projekt.

Kvar är nu hur man ska fixa till dörren.. Tror ni det är möjligt att fixa till en billig innerdörr från ByggMax så den blir brandklassad EI30? Funderar på om man skulle slita bort träskivan, peta in lite isolering och några extra reglar, på med gipsskivor och så några plåtar jag har liggande.. Någon som har någon erfarenhet av detta?
 
Den sotaren tillåter inte kaminer inomhus , måste vara drygt att bo i det området..

Det borde duga att skruva på en plåt på befintliga dörren..

Brandmästaren har rätt ang pannrum.. FInns inga regler om pannrum med pannor som understiget 60kW, men kommunen kan fortfarande ha egna riktlinjer som måste uppfyllas..
 
Redigerat:
Hejsan
Ja det verkar ju som om sotarmästaren faktiskt har fel.. I regelverket kan jag inte hitta någon punkt som gör skillnad på en normal kamin och en vedpanna.. Den enda regeln som verkar styra det hela är ju de där 60kW.

Frågan är ju då om det är värt besväret för de c:a 10 000 de skulle ge i besparing.. Även OM jag nu har rätt, hur ska jag bevisa det då det är samme jeppe som säger att jag har fel som ska skicka in sitt godkännande till kommunen. Ska jag EVENTUELLT få rätt i slutänden så måste jag alltså överklaga och bråka rent allmänt och sedan kommer de säkerligen at ge mig en massa inspektioner av faan och hans moster i åratal framöver. Frågan är alltså om man ska vara en normalsvensk och bita ihop medans myndigheterna pryglar skinnet av ryggen på en eller om man för omväxlings skull ska ta lite strid för något..

Kanske skulle mejla Boverket och kolla v ad de har för åsikt i frågan innan man börjar krångla med Herr Sotar"mästare"..
 
  • Gilla
arro
  • Laddar…
Hejsan
Ja det verkar ju som om sotarmästaren faktiskt har fel.. I regelverket kan jag inte hitta någon punkt som gör skillnad på en normal kamin och en vedpanna.. Den enda regeln som verkar styra det hela är ju de där 60kW.

Frågan är ju då om det är värt besväret för de c:a 10 000 de skulle ge i besparing.. Även OM jag nu har rätt, hur ska jag bevisa det då det är samme jeppe som säger att jag har fel som ska skicka in sitt godkännande till kommunen. Ska jag EVENTUELLT få rätt i slutänden så måste jag alltså överklaga och bråka rent allmänt och sedan kommer de säkerligen at ge mig en massa inspektioner av faan och hans moster i åratal framöver. Frågan är alltså om man ska vara en normalsvensk och bita ihop medans myndigheterna pryglar skinnet av ryggen på en eller om man för omväxlings skull ska ta lite strid för något..

Kanske skulle mejla Boverket och kolla v ad de har för åsikt i frågan innan man börjar krångla med Herr Sotar"mästare"..
 
Köp en begagnad lägenhetsdörr på en rivningsfirma. Lägenhetsdörrarna till hyreshus är vanligen EI30 klassade. Det sitter en röd märkplåt i ryggen på dörren, där står klassningen.
 
Krilleman
Fick min pann-installation godkänd U.A. för ett par veckor sen. Med en enkel trä-dörr som sitter monterad med karmen mot hörnet på murstocken. Bara en mursten som skiljer dom åt.

Var sotarmästaren på dåligt humör eller?
 
Nej då, han var ganska trevlig.. Men jag hänvisade flera gånger till den där bestämmelsen om 60kW under samtalet men det var fel sa han.. Det var "de gamla reglerna"..
 
Vet inte om ni har Rivners hos er där nere i östergötland men här i sthlm finns det dörrar hos dem ca 800 komplett med karm..... mycket prisvärt och då talar jag om beg ståldörr isolerad.
 
Mjo..Kollade runt lite på blocket.. Knappast värt att BYGGA en dörr i.a.f. om man nu kan hitta någon begegnad i närheten. Men jag ska ta en sväng till med sotaren efter jag fått svar fråb Boverket och se om jag kan få slippa merjobbet..
 
Jag fick beskedet att det räcker med en billig trädörr som man skruvar på en minteritskiva på för att den ska klara I30, dvs motstå brand i 30 minuter. I övrigt dubbelgips. Jag behöver nämligen också dörrar till pannrummet men har ingen lust att köpa nya i stål. Men hittar inget på blocket i närheten av Örebro dessvärre. Till saken hör att jag nog behöver lägre dörrar än standard 21.
 
Börjar bli lite störd på att alla sotare verkar ha egna regler. Nog fan borde dom ha nån slags standard på installationer o dylikt.
 
Föräldrarna har pannrum från -75 något med std innerdörr från den tiden. Men så krävdes det I30 efter byte till pelletsbrännare.
Sotarn där godkände befintlig dörr med tillägg av 2mm plåt på insidan. Väggar murade och tak i betong
 
Egentligen ska de inte kunna kräva att man ändrar på befintligt pannrum om ingen ombyggnation gjorts eller så eftersom reglerna inte gäller retroaktivt. Dvs de regler som gällde då, -75, gäller för det pannrummet än idag. Men sotar´n kan såklart föreslå eller rekommendera att en åtgärd görs, reglerna finns ju trotsallt där för vår säkerhet. Kan tänka mig att de ibland "glömmer bort" att tala om att det bara är en rekommendation ifall husägaren verkar mottaglig och medgörlig. :)

Edit: ser nu att jag läste fel, att det byttes värmekälla. Då kan de ju ha synpunkter förstås. Hos mig och våra grannar brukar de sätta en plump i protokollet eftersom det saknas branddörrar mellan de olika rummen i källaren och upp till boytan. Men det är inget de kan kräva att jag fixar. Men jag ska strax sätta in åtminstone en dörr till, men av helt andra skäl.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.