Har idag en gammal Kärcher WD 2 dammsugare kopplad till en dust commander/cyclone

(https://www.amazon.se/DUST-COMMANDE...9&psc=1&mcid=ce7ec74491a632099558f609709fd0e4)

som hanterar spånsugning i garaget. När jag kopplar den till excenterslip, sänksåg, pocket hole jig fungerar det fint. För att dammsuga golvet fungerar det okej, men lämnar mer att önska. Det stora problemet är dock att sugförmågan är alldeles för kass när jag kopplar den till bordssåg, kap- och gersåg samt planhyvel. De två förstnämnda gör att det är totalt omöjligt att hålla garaget spånfritt utan allting i hela garaget får med en tiden en rejäl hinna av spåndamm på sig.

Frågan är hur jag ska uppgradera detta. Det är tveksamt om jag har plats till en spånsug modell golvstående. Kanske finns det någon prisvärd mindre variant som gör ett bra jobb? Skulle jag märka stor skillnad tror ni om man uppgradera dammsugaren till en större modell, med högre effekt? Rekommendation på märke och modell i så fall för att få maximal effekt till rimlig peng (helst 2000-3000 kronor men kan lägga till ett par tusenlappar om det verkligen skulle göra skillnad)?

Andra tankar? Alla råd mottages tacksamt!
 
Är det verkligen sugförmågan och inte de anslutna maskinernas konstruktion för dammhantering som är oduglig?
Se t ex denna uppgradering av en bordssåg.
 
  • Gilla
Basutbud och 1 till
  • Laddar…
Småmaskiner/handhållna maskiner funkar ofta bra med grovdammsugare men det blir annorlunda när det handlar om större maskiner som t ex bordssåg och hyvlar. De senare producerar så mycket och större spån så en dammsugare kan inte hantera mängderna.
Kap- och gersågen är verkstadens värsta skitgris och väldigt svår att få till vettig spånhantering på.
Ett sätt är att bygga in den delvis; sök på ”miter saw dust collection på Youtube för tips.

Att din dammsugare gör ett halvdant jobb när du försöker använda den till det den är byggd till — dammsuga golv tyder väl på att den har för dålig kapacitet.

Ett mindre alternativ när man har trångt kan vara en sådan här:

Axminster Workshop AW50E 50L portabel spånsugare avsedd för spånhantering i verkstäder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna säljs av Swedendro i Växjö.

https://swedendro-tools.se/se/produ...r-workshop-aw50e-50l-portabel-spansug-kampanj

Liknande modeller säljs även av Scheppach m fl.

Lycka till med spånhanteringen!
//Ronnie
 
  • Gilla
Basutbud
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.