Kan jag strycka pa betong pa min facade / rod sten gavel?
Vad skall jag tanka pa, och vilket material skall jag anvanda?

Jag har sett detta pa hus i Danmark, men ingen kan vagleda mig.
Huset finns i Belgien vid havet.

Tack for radgivning!
 
Läste om det många år tillbaka på danska byggsidor. Det fanns problem med frostskador om man misslyckades med liknande behandlingen av tegelfasader. Tyvärr vet jag inte hur det går till men sök på danska sidor om "mortel" = puts .
 
  • Gilla
Billy V
  • Laddar…
Står i samma begrepp med min 80-tals tegelvägg. Fastnat för tunnputs, typ säckskurning och var för 4 år sedan ute och frågade olika tillverkare, bl.a. om detta med problemen i Danmark. Kom aldrig till skott då men planerar för åtgärd detta år. Nedan kan ge lite info

Finja
Säckskurningsbruk läggs på i tjocklek om ca 2-3,5 mm och underliggande tegel syns mer eller mindre igenom. Färgerna är ej att jämföra med fasadfärger då detta är en naturprodukt .
För bästa återgivning så rekommenderas att ni utför prov .
Ingen primning eller annan vidhäftare behövs , förvattning samt eftervattning är ett måste så att bruket ej torrbränner .
Material till prover kan beställas i närmsta bygghandel .
Åtgång ca 4-7 kg per kvm
Produkt säljs i 25 kg säck
Pris ca 140 kr + moms

På frågan angående frostsprängning i Danmark:
Vår produkt är diffussionsöppen och då är det ej säckskurning från Finja som varit problemen.
Din tegel ser både fast och fin ut och vidhäftningen i denna tegel bör bli väldigt god .

Murma

Hej,
tack för din förfrågan!
Förutsatt att teglet inte frostspränger eller är direkt nymurat bör det inte vara några problem.
Man bör dock vänta med att göra putsarbetet till våren då dygnsmedeltemperaturen är högre och vädret mer gynnsamt för denna typ av arbete.
Vi kan erbjuda följande produkter för s k säckskruning av tegelväggen.
Skalflex S2000/CF2000 20 kg/säck, finns i 34 olika kulörer, se broschyr.
Vi kan erbjuda färgprov i påse 0,25 kg.

Alfix
Jeg er inte sikker på at du vil kunne få et ”Säckskurnings utseende” på denne type tegl – det kræver en plan yta – dit tegel har en räfflad yta, där spåren kommer att fyllas med puts. Säckvävet vil nok også snappt bliver revet itu.
Jeg har ingen erfaring med puts på denne type tegel, och i Danmark er der ingen, der længere gör en Säckskurning.
Jeg vil rekommendera at slipa ytan med en karborundumsten så att många av spåren minskas i höjd.
Ytan sköljs med vatten tills en del sliprester sköljs bort. Ytan torkar upp.
Sedan vil jeg göra en puts ”Vattenskurning/filting” ved at du trækker DuraPuts 710 på med et stålbrätt – når dette lag er klart til filtning, behandlas med et fuktat skumbrätt indtil ønsket yta er nået.
Jeg vil rekommandere at göra et testfelt først.
Pudsen leveres i 20 kg./säck.
Jeg har bifogat data, hvor arbejdsflöd och åtgång kan findes.
Ytan kan målas nu eller senare med DuraPuds 8000 - finns i 22 färger.

Svar 2
For år tilbage var säckskurning brugt i Danmark, men udviklingen har betydet, at i de allerfleste tilfælde udføres der en ”Filtning” skumbrätt eller lignende med de nye typer fabriksfremstillede puts typer – och de gamla begreber smelter sammen til Vattenskurning eller tyndputs.
De nye typer produkter er lättere at jobba med – de bliver mere ensartede, og grundet tilsætninger af kunststoffer mv. holder de længere. ” lättere at jobba” = måske også billigere at udføre😊
”Frostsprängningar” ser vi i Danmark, men det er oftest på den nederste del af facaden, og grunden hertil er i de fleste tilfælde, at den første tegelsten, der ligger på sockeln, ikke er forseglet/pudset/malet på undersidan af den del af tegel der som hänger över sockeln . Undersidan suger vatten, vattnet sitter bakom putsen, det fryser på vintern och putsen springer av.
Vores produkt DuraPuds 710 har et stort marked i Danmark og er mycket gillade av murarna som har valt att använda detta.

Weber
Hej
Det är helt ok att fråga oss. :)
Då teglet är utan puts kan man anta att teglet är brännt på ett sådant sätt att det är vinter anpassat tegel.
Där emot är teglet kanske inte jätte bra att säckskura då det är borstad/grov yta på teglet.
Bruket kommer fastna överallt och även i teglet, det hela kommer mer bli som en grundning mer än en säckskurning.
Vanligtvis brukar tegel för säckskurning ha en glatt yta.
2
Vanliga åtgärder innan puts beaktas.
så som tvättning av fasad och översyn av eventuella sprickor och fel.
3
Den kan köpas i storsäck.
Man kan via ÅF beställa puts prover.
Åtgången borde bli standard
Priset via ÅF även det.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
N
Ställer du en fråga eller vill du bara ge information?
Tunnputs ska man inte använda hursom.
 
H Hekne skrev:
Står i samma begrepp med min 80-tals tegelvägg. Fastnat för tunnputs, typ säckskurning och var för 4 år sedan ute och frågade olika tillverkare, bl.a. om detta med problemen i Danmark. Kom aldrig till skott då men planerar för åtgärd detta år. Nedan kan ge lite info

Finja
Säckskurningsbruk läggs på i tjocklek om ca 2-3,5 mm och underliggande tegel syns mer eller mindre igenom. Färgerna är ej att jämföra med fasadfärger då detta är en naturprodukt .
För bästa återgivning så rekommenderas att ni utför prov .
Ingen primning eller annan vidhäftare behövs , förvattning samt eftervattning är ett måste så att bruket ej torrbränner .
Material till prover kan beställas i närmsta bygghandel .
Åtgång ca 4-7 kg per kvm
Produkt säljs i 25 kg säck
Pris ca 140 kr + moms

På frågan angående frostsprängning i Danmark:
Vår produkt är diffussionsöppen och då är det ej säckskurning från Finja som varit problemen.
Din tegel ser både fast och fin ut och vidhäftningen i denna tegel bör bli väldigt god .

Murma
Hej,
tack för din förfrågan!
Förutsatt att teglet inte frostspränger eller är direkt nymurat bör det inte vara några problem.
Man bör dock vänta med att göra putsarbetet till våren då dygnsmedeltemperaturen är högre och vädret mer gynnsamt för denna typ av arbete.
Vi kan erbjuda följande produkter för s k säckskruning av tegelväggen.
Skalflex S2000/CF2000 20 kg/säck, finns i 34 olika kulörer, se broschyr.
Vi kan erbjuda färgprov i påse 0,25 kg.

Alfix
Jeg er inte sikker på at du vil kunne få et ”Säckskurnings utseende” på denne type tegl – det kræver en plan yta – dit tegel har en räfflad yta, där spåren kommer att fyllas med puts. Säckvävet vil nok også snappt bliver revet itu.
Jeg har ingen erfaring med puts på denne type tegel, och i Danmark er der ingen, der længere gör en Säckskurning.
Jeg vil rekommendera at slipa ytan med en karborundumsten så att många av spåren minskas i höjd.
Ytan sköljs med vatten tills en del sliprester sköljs bort. Ytan torkar upp.
Sedan vil jeg göra en puts ”Vattenskurning/filting” ved at du trækker DuraPuts 710 på med et stålbrätt – når dette lag er klart til filtning, behandlas med et fuktat skumbrätt indtil ønsket yta er nået.
Jeg vil rekommandere at göra et testfelt først.
Pudsen leveres i 20 kg./säck.
Jeg har bifogat data, hvor arbejdsflöd och åtgång kan findes.
Ytan kan målas nu eller senare med DuraPuds 8000 - finns i 22 färger.

Svar 2
For år tilbage var säckskurning brugt i Danmark, men udviklingen har betydet, at i de allerfleste tilfælde udføres der en ”Filtning” skumbrätt eller lignende med de nye typer fabriksfremstillede puts typer – och de gamla begreber smelter sammen til Vattenskurning eller tyndputs.
De nye typer produkter er lättere at jobba med – de bliver mere ensartede, og grundet tilsætninger af kunststoffer mv. holder de længere. ” lättere at jobba” = måske også billigere at udføre😊
”Frostsprängningar” ser vi i Danmark, men det er oftest på den nederste del af facaden, og grunden hertil er i de fleste tilfælde, at den første tegelsten, der ligger på sockeln, ikke er forseglet/pudset/malet på undersidan af den del af tegel der som hänger över sockeln . Undersidan suger vatten, vattnet sitter bakom putsen, det fryser på vintern och putsen springer av.
Vores produkt DuraPuds 710 har et stort marked i Danmark og er mycket gillade av murarna som har valt att använda detta.

Weber
Hej
Det är helt ok att fråga oss. :)
Då teglet är utan puts kan man anta att teglet är brännt på ett sådant sätt att det är vinter anpassat tegel.
Där emot är teglet kanske inte jätte bra att säckskura då det är borstad/grov yta på teglet.
Bruket kommer fastna överallt och även i teglet, det hela kommer mer bli som en grundning mer än en säckskurning.
Vanligtvis brukar tegel för säckskurning ha en glatt yta.
2
Vanliga åtgärder innan puts beaktas.
så som tvättning av fasad och översyn av eventuella sprickor och fel.
3
Den kan köpas i storsäck.
Man kan via ÅF beställa puts prover.
Åtgången borde bli standard
Priset via ÅF även det.
Tack!
 
N neo11 skrev:
Ställer du en fråga eller vill du bara ge information?
Tunnputs ska man inte använda hursom.
Delger information som jag fått av tillverkare. Varför skulle tunnputs inte funka på tegel?
 
N
Det funkar, men det är inte diffusionsöppet.
Och livslängden på fasaden blir avsevärt mycket kortare.

Läste nu på ditt inlägg att finjas tunnputs skulle vara diffusionöppen.
Känner mig tveksam ändå.
 
Redigerat:
B Billy V skrev:
Kan jag strycka pa betong pa min facade / rod sten gavel?
Vad skall jag tanka pa, och vilket material skall jag anvanda?

Jag har sett detta pa hus i Danmark, men ingen kan vagleda mig.
Huset finns i Belgien vid havet.

Tack for radgivning!
Nä, betong tycker jag inte du ska stryka på.
Puts är nog det rätta, ta kontakt med en lokal firma och/eller etablerad tillverkare för förslag om vad som passar där i Belgien.
 
  • Gilla
Billy V
  • Laddar…
N
Varför kan man inte redigera meddelanden efter 15 minuter?
Jättedåligt, och man kan inte heller radera ens.
Det kan man ju på alla andra forum.
Väldigt dåligt i mina ögon.
Hoppas en Admin svarar utförligt.
 
N neo11 skrev:
Det funkar, men det är inte diffusionsöppet.
Och livslängden på fasaden blir avsevärt mycket kortare.

Läste nu på ditt inlägg att finjas tunnputs skulle vara diffusionöppen.
Känner mig tveksam ändå.
Vad är “diffusionsöppet”? Vill gärna fötstå ditt svar. Mirt hus är i röd tegel 1958. Vill inte måla huset - men hellre en tunn puts horozontalt påstruken, som varar.
 
Slammat tegel är vad det ofta kallas. Ordet tunnputs behöver inte nödvändigtvis betyda tunn puts utan används ofta för moderna organiska plastputser som inte skall användas på tegel. Med diffusionsöppet menas att det inte är ångtätt och kan släppa ifrån sig invändig fukt. Det är viktigt att den puts man använder på tegel är diffusionsöppen.

Säckskurning är för mig något annat, då stenarna syns betydligt mer:

Interiör med slammat tegelväggar, synlig putsstruktur, och modern inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Billy V och 1 till
  • Laddar…
Gammaldags tegelväggar av heltegel murat med kalkbruk tål inte att putsas med cementbruk. Teglet fryser sönder och hela ytan faller bort och det blir ett helvetiskt arbete att knacka loss och mura om.

1958 i Belgien är sådär på gränsen. Det kan vara en gammaldags homogen vägg av heltegel utan hål. I så fall duger endast kalkputs som måste vara helt fri från cement.

Man kan slamma med kalk lika bra som med cement men det är en annan konst och tar mer tid.
 
  • Gilla
Billy V
  • Laddar…
N
Diffusionsöppen är att putsen kan andas.
Fukt kan gå in och ut ur fasaden.
Den enda färg som är helt diffusionsöppen är kalkfärg.
Sen kommer silikat, om än inte lika mycket så är den hyfsat öppen.
Dom tunnputser jag kört fråm weber och sto är inte i närheten av diffusionsöppna
Är något plast i för att färsta på alla underlag.
En putsad kalkfasad kan ha en livslängd upp till 100 år.
Tunnputs kanske 20-40 år, men ser sämre ut mycket tidigare än kalkfasad.
Mina erfarenheter, men har inte jättemycket erfarenhet av tunnputs.
Vi har det mest på renovering av större socklar. Men även såklart kört större.

Du skulle ju kunna dra på tunt kalkbruk/c-bruk.
1 eller 3 mm och slamma, och sen måla kalkfärg.
Då ser man ju tegelstenarna i bruket, kan vara rätt snyggt.
Eller inte måla alls, men då blir slamningen lite bökigare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Billy V och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.