Hej
Jag håller som ni förstår på att dränera om vårt hus. Huset har källarväggar så vi har fått gräva djupt. Jag har använt mig av isodränskivor mm. Jag har nu kommit så långt att jag har börjat återfylla med grus och och sedan jorden/schaktmaterialet, överst (sista halvmetern) mot väggen fyller jag med grus.

Men min fråga är om man kan förbereda så man inte får så mycket sättningar när tjälen släpper. Har hört att många har stora problem med det och att det kan ta flera år innan marken har satt sig.

En lösning jag vet om är att återfylla helt med grus då ska man tydligen slippa sättningar. Men nu har jag valt att fylla igen med schaktmaterialet för att slippa kosnaden för bortfraktningen.

Hoppas att någon har några tips!

/alfons
 
Hej,

Dränerade om runt mitt hus i somras, också med källare. Grävdjup ca 2.5m. Jag tror att det enda du kan göra är att packa så gott det går när du fyller igen och inte gräva bredare än vad som behövs. Vi fyllde med grävmaskin och då packade så gott det gick med skopan. Vi har sedan låtit allt ligga och räknar med att få justera till våren.
En fråga; Varför grus överst? Vi kommer att lägga mindre sten närmst väggen för dekoration och slippa få stänk på väggen men direkt under det jord som lutar ut från huset för att få eventuellt vatten att rinna bort från väggen.

// Tobbe
 
Hej
Tack för svar, jag fyller ena sidan av huset för hand och den andra med grävmaskin. Så halva huset kanske blir bra packat :)
Jag såg på thermisol sida att man skulle ha grus översta biten men det kanske inte gäller Isodränskivor?
http://www.thermisol.se/pdf/Monteringsanvisning_dranisol.pdf

Jag blir inte klok på alla olika råd man får från alla leverantörer. Vad är rätt tro?
/a
 
Hej,

Håller med om att råden skiljer. Det enda rätta är att följa respektive tillverkares instruktioner så noga som möjligt. Under vårat arbete skickade vi frågor till Isodrän när tveksamheter uppstod och fick alltid svar. Vi återfyllde i augusti och ser att det på vissa ställen satt sig några centimeter, som mest kanske 10... Men som sagt, det blir vårens bekymmer när tomten skall återställas till normalt skick :S
 
Hej

Vi dränerade om förra året vid den här tiden.
När våren kom var det bara att konstatera att marken satt sig med närmare 70cm på sina stället.Då hade ändå grävmaskinisten kört med skopa och band för att försöka packa materialet. Frusna massor blir mindre när dom tinar...
Vi hyrde en "mini dumper" av Cramo för att fylla på. Ett tips är att inte köra iväg det "som blir över". Det går åt oerhört mycket mer fyllnadsmassor än man kan tro.
Vi försökte bli av med vårt men tur i oturen så ville ingen ha dom. Nu är det bara ett fåtal kubik kvar och dom lär gå åt till våren när marken har satt sig lite till.
Jag har även haft lite kontakt med Isodrän ang grus närmast huset och det absolut inget dom rekomenderar.Ska man ha grus för att det inte ska stänka på sockeln så ska det ovillkorligen ligga ovanpå de 10cm med jord som ska vara ovanpå den gula listen. Detta för att det ska bli så "tätt" som möjligt mot huset för att man inte ska få in ytvatten i dräneringen eller skivorna. Man dränerar grunden för att bli av med vatten som kommer underifrån och inte uppifrån.
Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.