Enligt vad jag har förstått så börjar vattensystemet (metallen) att rosta när tempen i pannan sjunker under en viss temp. Om man har en pelletskamin som man inte eldar sommartid (solpaneler), kommer den då att vara sönder rostad efter en kort tid om man stänger av cirkulationen till den så den kallnar?

Om det är så, hur kan man undvika det? Man vill ju inte att pannan ska vara varm hela sommaren eller?

Vid vilken temp kommer rost problemen?

(Är det föresten tempen rosten beror av eller är det syreinnehållet i vattnet endast? Kommer det in nytt syre i varmvatten som kallnar?)
 
Temperaturen spelar nog ingen roll på rostinverkan - det viktiga är att vattnet "dött", d v s utan syre. Syret försvinner ur vattnet när det hettas upp och syresätts bara om luft tillförs systemet.
 
Jag passar på att ställa en fråga i den här tråden. Kan vattnet syresättas av att luft kommer in genom ett öppet expansionskärl?
 
Ja.
detta går att undvika genom att ha ett "oljelock" i exp.kärlet och låta skvallerröret ta vatten från botten av kärlet så att oljan inte "skvallras" ur
 
Den temperaturen du far efter är troligen att man vill att vattnet i manteln på pannan ska vara över ca 70 grader MEDAN MAN ELDAR, eftersom rökgaserna innehåller en del vatten och man vill inte att det ska kunna kondensera på kalla pannväggar I ELDUTRYMMET/RÖKGÅNGARNA.

Att pannan blir kall i värmevattendelen när det inte är eldningssäsong spelar mindre roll.

T
 
Hocke skrev:
Ja.
detta går att undvika genom att ha ett "oljelock" i exp.kärlet och låta skvallerröret ta vatten från botten av kärlet så att oljan inte "skvallras" ur
?

Vad är det för oljelock? Hur kan skvallerröret placeras i botten på kärlet? En rörböj uppåt utanför kärlet innan man drar ner/ut det?
 
Ok, tack :)
 
Hocke skrev:
[länk]
Smutt - tack! Men hur stort är egentligen problemet med syreintag via expansionskärlet så länge det inte finns något "baksug" i systemet?
 
Nu vet jag inte om luft och vatten reagerar på ett annat sätt i en panna än i laboratoriemiljö, men vi använder avluftat vatten på jobbet när vi testar medicintekniska reningsinstrument och i det vatten som vi avluftat bildas INTE ny luft om behållarna står utan lock. Däremot om man skakar eller rör om i vattnet så blandas det in ny luft.
 
Nä, men i ett expkärl så "pumpas" vatten in och ut under en eldningscykel.
När tankarna är kalla står vattennivån på min. nära botten, när tankarna är varma är nivån nära toppen. Ett normal kärl för vedeldning är ca. 100 liter stort,
så det blir lite vatten som ska röra sig i kärlet...
Ska tilläggas att jag är inget expert på detta, jag har ett slutet kärl.
 
Men det är ju knappast några häftiga rörelser det är frågan om - ytan stiger och sjunker sakta av vattnets expansion. Och det som skulle kunna komma in via kärlet är ju luft och inte rent syre och kommer det luft i systemet lär man ju höra det? Vore intressant att få frågan om öppen expansion utredd.

(Själv har jag problem med luftbubbla i systemet men det kommer inte från expansionskärlet.)
 
Vad händer i ett system med "oljelock" när man tappar systemet av nån anledning?

Kommer inte oljan all lägga dig på alla ytor i systemet då?

Nån som vet?
 
Oljan borde väl flyta upp igen så småningom?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.