Hej.
Första gången jag skriver här men läst länge.
Bakgrunden är att jag håller på att bygga ett pannhus för en flispanna och har kommit till steget att ack-tank ska kopplas mot kulvert. Pga platsbrist så är det ingen satsladdning eller sådant i huset utan kulverten kommer gå mot en plattvärmeväxlare (för att separera kretsarna) och alltså köra ut varmt vatten, energiförlusterna stör mig inte så mycket iom eget bränsle.
Tyvärr så var ingen vvs firma intresserad av att hjälpa till därav att jag måste göra allt själv och man då kan fastna i saker som kanske är uppenbara.
I bilden till höger går det mot kulverten (maxitherm pex) och till vänster är ack-tank. Min tanke är att för att säkerställa att värmen aldrig blir för hög i kulverten ha en shunt med ett esab cra211 ställdon (inritat i korsningen på varma sidan).
Min fundering som kanske någon har erfarenhet eller kunskap om är huruvida det innebär en risk för självcirkulation i röret mellan varm och kall där jag försökt rita in en backventil och alltså om backventil är något jag bör ha eller inte.
 
  • Handritad schemaillustration på rutat papper över anslutning av ackumulatortank och kulvert med ventiler och shunt, för projekt att bygga ett pannhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.