Y
Ifall man står vid en typisk villas långsida, så sticker taket ut en bit, och undersidan av det som sticker ut har brädor samt nät. Takets ventilation. Jag vet inte vad detta kallas egentligen men jag hade tänkt byta dessa brädor och sätta nytt nät.

Skruv är ju smidigt, tills den dagen man ska renovera igen när skallarna visar sig vara fulla i färg.

Tycker ni det är spik som gäller än idag, eller har ni något knep för undvika färgfyllda skruvskallar?
 
Måla brädorna innan uppsättning. Är också bekvämare.
 
Y
Jo, hade tänkt måla dom innan fast ska man inte göra ett sista slutsvep sen just för få extra skydd vid skallarna? Kanske inte behövs just på denna plats såsett men generellt. Om inget så skulle det se bättre ut om inte skruvarna syntes lika tydligt.
 
Underspikning tror jag att det brukar kallas.

Och jag håller med Thomas_Blekinge, måla innan uppsättning.
Man går ju ändå inte och tittar upp under takskägget.
Du kan ju alltid dutta lite färg på skruvskallarna, det skadar nog inte skruven.

Hur ofta brukar du "renovera"?
Underspikningen är nog det som håller längst på huset.
 
Y
Med tanke på att jag gör detta pga att jag målat sönder huset så nalkas renoveringar oftare än för andra. :)

Fast det är även andra, mer synliga, detaljer såsom "veranda" räcket utanför ytterdörren. Men ah, struntsamma. Jag var bara nyfiken om det fanns lite knep därute nu när skruv blir allt mer vanligt.
 
På vårt hus är beklädnaden förmålad och sedan fastskjuten med spikpistol och tunna dyckert. Antagligen bara elförzinkade med det verkar funka bra de drygt 10 åren de suttit (förra ägaren).

Tycker att det ser snyggt ut och skulle tro att det är det snabbaste sättet också.
 
Y
Jajust, dyckert lät bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.