Jag har denna kompressor som jag fick överta för ett antal år sedan. Enligt märkningen verkar den vara tillverkad 1986. Fram tills nyligen har jag inte använt den speciellt mycket, den har stått ständigt inkopplad och verkar hålla ganska tätt. Dvs den går inte igång alltför ofta vad jag märkt.

Nu är frågan om man skall fylla på olja eller göra något annat för att den skall hålla i 20 år till. :)

På bilden från kortändan syns en liten "mutter" som är av genomskinlig plast. (Den på kompressorblocket, inte tanken) Jag har svårt att se om det är något innanför. Kan det vara för att kontrollera oljenivån? Strax ovanför, under cylindern till höger, sitter en plugg som går lätt att dra bort. Kan det vara ett påfyllningshål?

Eller är jag helt enkelt fullständigt ute och reser?

Alla tips mottages tacksamt!
 
  • kompressor1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kompressor2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kompressor3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
"Plastmuttern" är ett siktglas där du ska kunna se oljenivån. Lys med en ficklampa så syns kanske nivån bättre.
Påfyllningen är där du misstänker.
Ser oljan smutsig ut bör du byta den, annars fyller du bara på så att den syns i glaset.
Under tanken har du en ventil som du regelbundet ska öpnna. Då rinner kondensvattnet ut och du undviker rosthål på tanken.
 
Oljan och kondensvattnet, som sagt, samt gör rent/byt luftfiltret någon gång.
 
Ficklampa, det borde jag ju nästan själv tänkt på - en sådan har jag ju :)
Då var jag inte helt fel på det. Jag tänkte att det var dumt att hälla ner olja bara för det fanns ett hål men då är det bekräftat. (Och de 69:- jag spenderade på en flaska kompressorolja var inte bortkastade de heller.)

Kondensvatten har jag bara inte tänkt på, då får jag ett ställe till att försöka få tätt efter att jag skruvat.

Luftfilter finns det så klart, jag kanske skall lyfta på kåpan och se hur det ser ut undertill.

Som sagt, jag fick denna av svärfar som fått den med på köpet när hans företag köpte upp något konkursbo från en konkurrent. Han ställde dit den så att jag kunde fylla luft i hydroforen (sådär varje 1/2 år) så jag har inte bekymrat mig så mycket.

Nu tänkte jag att man kan ju faktiskt ha lite mer nytta av den än så...
 
Bara att slippa fara till macken för att få luft i div hjul är värt mycket.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Sjekk tanken. Han den stått i åresvis med kondens i, kan det være større innvendige rustskader i tanken.

Skift olje uansett, den mister effekten etter noen år uansett.

Så tømmer man kondensvann og sjekker og bytter olja innimellom kan en kompressor holde veldig lenge.
 
Immobil skrev:
...Under tanken har du en ventil som du regelbundet ska öpnna. Då rinner kondensvattnet ut och du undviker rosthål på tanken.
Hur ofta innebär "regelbundet" på en höft? Jag har hört en massa olika bud på detta. Det stora spannet på buden kan kanske förklaras av att det beror på hur mycket kompressorn används osv... men ett ungefärligt riktmärke?
 
I alle mine manualer for kompressorer står det at den skal tømmes daglig, dvs den skal tømmes en gang daglig de dagene den brukes.
 
bygga_bo skrev:
Det stora spannet på buden kan kanske förklaras av att det beror på hur mycket kompressorn används osv... men ett ungefärligt riktmärke?
Exakt och Logiman har gett dig det optimala svaret.
I verkligheten tömmer jag den när jag kommer ihåg det.:surprised:
 
Immobil skrev:
Exakt och Logiman har gett dig det optimala svaret.
I verkligheten tömmer jag den när jag kommer ihåg det.:surprised:
Ungefär som jag misstänkte ;)
 
Immobil skrev:
Exakt och Logiman har gett dig det optimala svaret.
I verkligheten tömmer jag den när jag kommer ihåg det.:surprised:
Du er ikke alene om det. Noen ganger gidder man bare ikke heller.

Men det finnes automatiske ventiler å få kjøpt som tømmer den.
 
Logiman skrev:
Men det finnes automatiske ventiler å få kjøpt som tømmer den.
:eek: Gör det, var finner man dom? :confused:
 
Logiman skrev:
Sjekk tanken. Han den stått i åresvis med kondens i, kan det være større innvendige rustskader i tanken.
Kan man göra detta själv på något sätt?
 
Blir vel vanskelig å gjøre det selv kanskje :surprised:

Beste er vel minikamera på slange...... beste er vel en fagmann ta en sjekk. Kjedelig om hele tanken eksploderer fordi den er alt for svekket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.