Hej,

Ska om ett tag bygga mitt först hus och ska gjuta ett bjälklag över en del av källaren. Jag har funderat på att använda mig utav PEVA 45 för att förhoppningsvis göra arbetet enklare. Det jag däremot inte har lyckats med är att förstå hur tillåtna spännvidarna ska räknas ut.

Utrymmet som skall få sig ett bjälklag är 8x8 meter stort, uppdelat i 2 fack med leca block. Ytterväggar utav 300mm ISO-block och innervägg utav 200mm leca block.

Oranga linjer är LECA och bärande.

Ritning av en källarplan med markerade mått och uppdelningar, inklusive lecaväggar och föreslagen bjälklagsindelning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då har jag en total längd utav mitt bjälklag på 8 meter, men i två spännviddar på 5m + 2.9m. Då försöker jag läsa på produktbladet för PEVA45 och får fram detta:
Tabell för tillåtna spännvidder och stödåtgärder för PEVA-bjälklag med olika öppningar och tjocklekar.

Och jag som lekman hänger inte riktigt med hur SPV här defineras även fast de så fint har illustrationer med. Skulle min utrymme räknas som ett 2-fack, där vardera SPV är 5.4m(8.7m?) när man har en tjocklek på plattan på 120mm? Vilket skulle då fungera fint för mitt utrymme. Säger den även att om jag har ett undertak, utav gips, så kan jag ha 8.7m? Vilket låter galet, så gissningsvis inte.

Produktbladet: https://www.grundmaklarna.se/wp-content/uploads/2017/04/Montering-Peva-45.pdf

Tack för hjälpen!
 

Bästa svaret

S
H = plattans tjocklek i mm
SPV = Spännvidd i ett fack. I ditt fall kan du ha 5.4 m x 2.
As = armeringsmängden i form av stödarmering (cm2/m), så 8.7 är allså armeringen 8.7 cm2/m.

Siffrorna inom parantes anger spännvidd och stödarmering med undertak.

Observera att spännvidderna etc är utan fältarmermering.
 
  • Gilla
Robin Wahlman och 1 till
  • Laddar…
S scorp1on skrev:
H = plattans tjocklek i mm
SPV = Spännvidd i ett fack. I ditt fall kan du ha 5.4 m x 2.
As = armeringsmängden i form av stödarmering (cm2/m), så 8.7 är allså armeringen 8.7 cm2/m.

Siffrorna inom parantes anger spännvidd och stödarmering med undertak.

Observera att spännvidderna etc är utan fältarmermering.
Tack så mycket, då hänger jag med! Kan jag planera utan att allt faller :)

Har du koll på PEVA45? Har försökt hitta konstruktionsritningar för där plåten/bjälklaget vilar på lecablocken och lyckas fortfarande isolera på ett vettigt sätt men inte haft någon tur med mina googlingar.
 
S
K Karl132 skrev:
Tack så mycket, då hänger jag med! Kan jag planera utan att allt faller :)

Har du koll på PEVA45? Har försökt hitta konstruktionsritningar för där plåten/bjälklaget vilar på lecablocken och lyckas fortfarande isolera på ett vettigt sätt men inte haft någon tur med mina googlingar.
Nej tyvärr har aldrig arbetet med PEVA45. Behöver du hjälp med olika typer av dimensioneringar och beräkningar av olika slag så kan jag hjälpa till. Hojta till i PM om det skulle vara något.
 
  • Gilla
Karl132
  • Laddar…
S scorp1on skrev:
Nej tyvärr har aldrig arbetet med PEVA45. Behöver du hjälp med olika typer av dimensioneringar och beräkningar av olika slag så kan jag hjälpa till. Hojta till i PM om det skulle vara något.
Okej. Det är inte omöjligt att jag skulle behöva det! Lyckades dock in med PM, hade ej åtkomst till din profilsida. Kanske inte ens där man gör PM men inte hängt här så länge :)

Beräkning av armering är en sådan sak jag skulle behöva hjälp med där. 8.8cm^2/m, är det åt ena längden eller även i nät? Hittade denna tabell t.ex:

Tabell över armeringsarea per löpmeter i olika stångstorlekar och stångavstånd för byggprojekt.

Skulle ett nät på t.ex 10X175 här ge med 4.49*2 = 8.98cm^2/m och fungera bra som armeringsmängd då?
 
S
Det stämmer. Ska du använda 10 mm järn så får du gå ner till 75 mm i stångavstånd.
 
  • Gilla
Karl132
  • Laddar…
S scorp1on skrev:
Det stämmer. Ska du använda 10 mm järn så får du gå ner till 75 mm i stångavstånd.
Och då menas 10mm järn att köra fristående järn som läggs 75mm ifrån varandra i endast en riktning vs nät, som då är 2 riktningar? Kanske dum fråga, men man vill ju inte göra fel här :)
 
S
Det stämmer. Det är viktigt att armeringsmängden är rätt i den riktning som armeringen ska ta upp krafterna i.
 
S scorp1on skrev:
H = plattans tjocklek i mm
SPV = Spännvidd i ett fack. I ditt fall kan du ha 5.4 m x 2.
As = armeringsmängden i form av stödarmering (cm2/m), så 8.7 är allså armeringen 8.7 cm2/m.

Siffrorna inom parantes anger spännvidd och stödarmering med undertak.

Observera att spännvidderna etc är utan fältarmermering.
Försöker göra mig lite klokare på peva/combideck.

När man skriver H = Plattanstjocklek, avser det från botten eller toppen av samverkansplåten ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.