1 321 läst · 6 svar
1k läst
6 svar
Hur tycker ni Bauhaus borde ersätta mig för en trasig markis?
Hej, jag köpte en markis med helkasett inklusive montering för snart 2 år sedan. Jag betalade cirka 10.000 kr för markisen och 10.000 för monteringen - både direkt från Bauhaus. Nu har jag insett att markisen inte kör hela vägen in i kasetten, så att 5 cm av duken stannar alltid ute. Det har regnat på den och alger har börjat växa där.
Hur tycker ni att Bauhas borde lösa detta? De vill betala 5.000kr (hälften av priset på markisen) i ersättningen, men jag tycker att det är för lite - jag betalade ju för en helkasett så att duken inte skadas. Samtidigt känns det kanske för mycket att begära att de ska komma hit och installera en hel ny markis... eller?
Hur tycker ni att Bauhas borde lösa detta? De vill betala 5.000kr (hälften av priset på markisen) i ersättningen, men jag tycker att det är för lite - jag betalade ju för en helkasett så att duken inte skadas. Samtidigt känns det kanske för mycket att begära att de ska komma hit och installera en hel ny markis... eller?
Ja, även om du i teorin har 3 års reklamationsrätt så måste du även felanmäla i tid. Normalt inom 2mån från att felet upptäcks eller borde ha upptäckts. Något som blir svårt att säga att du gjort om det inte dykt upp nu ellet varit svårt att se tidigare. Har det dykt upp nu (6mån efter köp) måste du även bevisa att felet beror på ett ursprungligt fel och inte pga att det blåst söndet eller liknande under tiden i din ägo.A Almedals skrev:
Tvätta och justera själv låter som ok timpenning för 5000. Strider du om det tror jag inte du vinner
Jag tror att den började strula i vintras, inte från början. Har små tvillingar så livet går i full fart och jag hinner inte sitta och fundera på markisen. Hur som helst så har jag hittat pinnen som man kan använda för att dra in den (istället för elen), får testa den imorgon. Har du några tips på hur man justerar den?A Almedals skrev: