Hej.
Tänkte skaffa en robot (McCulloch ROB R1000) till en gräsyta som är ca 900 m2.
Men ytan är hyfsat krånglig med lång vik in bakom huset.
Helst skulle jag ha stationen vid plats markerad med (x), eftersom det är lite undan från huset och jag har el i bodarna som står där.
Hur skulle ni ha dragit guidekable?
Satellitbild av en gräsyta markerad för robotgräsklippare med guidekabel och planerade stationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja det var ju en rimligt komplicerad tomt.
Kanske placera klipparen vid det högra krysset och dra ner guiden längst ner till vänster.
Klipparen kan nog snirkla sig in i den högra tarmen vid start från laddstation. Möjligtvis problem när den ska ta sig hem därifrån.
 
  • Gilla
Baccatum
  • Laddar…
R
B Baccatum skrev:
Hej.
Tänkte skaffa en robot (McCulloch ROB R1000) till en gräsyta som är ca 900 m2.
Men ytan är hyfsat krånglig med lång vik in bakom huset.
Helst skulle jag ha stationen vid plats markerad med (x), eftersom det är lite undan från huset och jag har el i bodarna som står där.
Hur skulle ni ha dragit guidekable?
[bild]
Fel klippare till den tomten. Dels är den för liten och dels borde den ha två guidekablar (helst tre). Köper du den så får du vara beredd på att bli besviken.

Alternativt får du bära in klipparen i de problematiska områdena ibland och spärra utgången tills det är helt klippt. Men det kommer att bli jobbigt för klipparen klarar precis den ytan och måste m.a.o. gå dygnet runt om gräset växer bra.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
ok hjälp
Har förenklat dragningen av kabeln lite ( se bild)
hjälper det? Luftbild av fastighet med gul markering som visar planerad kabeldragning och mätningar av omkrets och area.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En knepig tomt.
Kan du låta öarna bli just öar (så klipparen kan gå runt dem) eller måste det vara en tarm ut mot kanten? Att ha laddstationen vid dina ”x” är inte bra, om du ska ha en klippare med endast en guide så bör den gå genom alla knepiga passager och det blir svårt om laddstationen ska stå i mitten. Att dra guiden såhär skulle kunna funka med laddstationen i valfri ände.
 
  • Luftfoto av tomt med röda och gula ritade linjer som visar förslag på guidekabel för robotgräsklippare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Rättar mig själv, det här skulle ju nästan bli ännu bättre!
 
  • Satellitbild av en fastighet med utritade områdes- och omkretsmarkeringar runt byggnader och gårdsplan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Satellitbild av en trädgård med markerade "öar", en studsmatta, och planerad klippning bakom gäststugan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
M Maximarcus skrev:
Rättar mig själv, det här skulle ju nästan bli ännu bättre!
Å, Intressant!
Ja, det är tänkt att föreställa "öar"
Tänkte inte på den varianten, men det borde rimligtvis funka.

Ett alternativ jag funderat på är att klippa baksidan själv och skippa plätten bakom gäststugan , där det ändå står en studsmatta några år till.
Skulle det funka?
 
R
Den sista ritningen är vinnaren enligt mig. Jag har själv en plätt som jag kör över med handklipparen en gång varannan vecka. Den tar max 5 minuter så det är ok.

Det känns dock fortfarande som om du behöver en större klippare om det ska bli bra. Även om vi drar till med att du minskar ytan med 100kvm genom att klippa själv, så är det fortfarande bara 20% marginal till klipparens maxkapacitet. Och eftersom din tomt trots ändringarna inte är helt enkel så lär den marginalen vara borta.

Jag hade minst satsat på något som klarar uppåt 1500kvm. Det blir dyrare, men jag hade hellre gråtit en gång än hela tiden :)
 
  • Gilla
Baccatum
  • Laddar…
Det där skulle säkert funka, finns väl en risk att den kommer att studsa en del mellan öarna och det mindre huset innan den hittar ut till guiden. Jag vet inte hur mycket tid den har på sig när den letar efter guiden.
Däremot tycker jag att det känns principiellt fel att skaffa robot och ändå klippa för hand! Om du bara har guide ner i den smala passagen så ska det nog funka. Hur smalt är det där?
 
  • Gilla
Baccatum
  • Laddar…
M Maximarcus skrev:
Däremot tycker jag att det känns principiellt fel att skaffa robot och ändå klippa för hand! Om du bara har guide ner i den smala passagen så ska det nog funka. Hur smalt är det där?
Tack. runt 1,5 till 2 meter på smalaste stället skulle jag tro
 
Redigerat:
R RoAd skrev:
Den sista ritningen är vinnaren enligt mig. Jag har själv en plätt som jag kör över med handklipparen en gång varannan vecka. Den tar max 5 minuter så det är ok.

Det känns dock fortfarande som om du behöver en större klippare om det ska bli bra. Även om vi drar till med att du minskar ytan med 100kvm genom att klippa själv, så är det fortfarande bara 20% marginal till klipparens maxkapacitet. Och eftersom din tomt trots ändringarna inte är helt enkel så lär den marginalen vara borta.

Jag hade minst satsat på något som klarar uppåt 1500kvm. Det blir dyrare, men jag hade hellre gråtit en gång än hela tiden :)
Tack för input.
Har du något tips på passande maskin?
 
R
HQ 315 men det blir ju förstås mycket dyrare än den du tittat på.
 
Husqvarna i all ära men vill man spara en hel del pengar så kan man ju välja Gardena.
McCulloch har bara 17cm klippbredd vilket såklart är en nackdel. Gardena Sileno Life har 22cm precis som Husqvarna.
Alla tre har samma batterikapacitet.
På Husqvarna får man ju också betala orimliga pengar för ”X”, alltså den uppkopplade varianten. Att ha koll på klipparen på distans är en funktion jag verkligen inte skulle vilja vara utan, särskilt inte på en tomt som din.
McCulloch saknar ju tyvärr den möjligheten.
Jag har svårt att se vad en Gardena Smart Sileno Life 1000/1250 skulle sakna jämfört med Husqvarna varför den är mitt tips! I andra hand Rob1000.
 
  • Gilla
Baccatum
  • Laddar…
M Maximarcus skrev:
Husqvarna i all ära men vill man spara en hel del pengar så kan man ju välja Gardena.
McCulloch har bara 17cm klippbredd vilket såklart är en nackdel. Gardena Sileno Life har 22cm precis som Husqvarna.
Alla tre har samma batterikapacitet.
På Husqvarna får man ju också betala orimliga pengar för ”X”, alltså den uppkopplade varianten. Att ha koll på klipparen på distans är en funktion jag verkligen inte skulle vilja vara utan, särskilt inte på en tomt som din.
McCulloch saknar ju tyvärr den möjligheten.
Jag har svårt att se vad en Gardena Smart Sileno Life 1000/1250 skulle sakna jämfört med Husqvarna varför den är mitt tips! I andra hand Rob1000.
Tack för tips!
 
M Maximarcus skrev:
Rättar mig själv, det här skulle ju nästan bli ännu bättre!
Jag skulle välja den här lösningen om jag valde en klippare med bara en guide på den här tomten.

Men det är nog också viktigt att kolla hur lång kabel klipparen man väljer klarar. Billigare klippare har om jag förstått det rätt också svagare signal i laddstationen, så lång begränsningskabel blir ett problem om man inte köper en dyrare kabel med större area på ledaren – vilket förstås också kostar.
 
  • Gilla
Maximarcus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.