om man kexar en gerad mdf skarv... bästa sättet att tvinga ihop skarven och hålla 90 grader...
hur???
 
jag hade använt 4 lim knektar och vinkelhake. 2 under 2 över å mätt mig fram till 90.
 
hade tänkt att fixa en långbänk så ena sidan kommer bli 2,5 m lång... så långa knektar finns väl inte....? eller hur gör jag?
 
jo då,det finns så långa. du har inget snickeri i närheten du kan få låna knektar?
 
Spänn fast en planka på tvären över den långa sidan så har du något att greppa över med linknektarna, kanske...
 
Får du inte tag på långa limknektar så rekommenderar jag att du såga till fyrkanter av tjock mdf, gärna 25mm, borra hål i dessa och använder skruvtingar i hålen för att tvinga ihop fogen.

Se bild nedan. Vyn är ovanifrån. De 2 nyanserna av brun/beige är de 2 mdf-bitarna du ska foga ihop. Det gråa är din tillverkade mdf-fyrkant. Viktigt med den är att hörnet mot fogen måste vara exakt 90 grader. det svarta är borrade eller multimastrade hål i den grå mdf-skivan. Det röda är skruvtvingar (sett ovanifrån som sagt) - jag orkade bara rita dit 1 st, men det ska såklart finnas i alla hål. Jag orkade inte heller rita dit spillbitar mellan skruvtvingen och mdf:en, men det är självklart en bra ide.

Får du problem med att hålen i mdf-en går sönder eller spricker så limma dit en bit plywood eller vanligt trä.

Denna vinkeljigg fungerar minst lika bra utförd i plywood.
 
  • 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Daniel_N skrev:
Får du inte tag på långa limknektar så rekommenderar jag att du såga till fyrkanter av tjock mdf, gärna 25mm, borra hål i dessa och använder skruvtingar i hålen för att tvinga ihop fogen.

Se bild nedan. Vyn är ovanifrån. De 2 nyanserna av brun/beige är de 2 mdf-bitarna du ska foga ihop. Det gråa är din tillverkade mdf-fyrkant. Viktigt med den är att hörnet mot fogen måste vara exakt 90 grader. det svarta är borrade eller multimastrade hål i den grå mdf-skivan. Det röda är skruvtvingar (sett ovanifrån som sagt) - jag orkade bara rita dit 1 st, men det ska såklart finnas i alla hål. Jag orkade inte heller rita dit spillbitar mellan skruvtvingen och mdf:en, men det är självklart en bra ide.

Får du problem med att hålen i mdf-en går sönder eller spricker så limma dit en bit plywood eller vanligt trä.

Denna vinkeljigg fungerar minst lika bra utförd i plywood.
Jag har lagt mig till med ett antal vinkeljärn, modell urbillig men styv som jag köpt på Bahaus, som jag spänner fast med skruvtvingar (varje vinkeljärn spänns med en kort skruvtving i vardera av dina två MDFer. Har du plats och råd är två 90-graders tvingar ännu bättre (garanterat 90 grader och med två inbyggda tvingar), Wolfcraft gör bra sådana.

För att klara mitten av MDFerna (dit tvingar inte når) använder jag ett antal spännband. Även de finns från många, men wolfcratf vet jag är bra. Köpte precis en Bessey, men inte provat ännu.

--- Mats ---


--- Mats ---
 
Detta kanske e en dum fråga men varför gerar man ihop mdf? Jag resonerar som så att mdf är ett material som man målar om man vill ha det synligt och då spelar det ingen roll hur man samafogat? Jag brukar köra kex kortända mot långsida och sedan spackalar jag å slipar den synliga kortändan innan jag målar. Finns det någon aspekt med att det blir starkare eftersom att fogen har större yta eller vad är vinsten med att gera ihop?
 
Du beskrev en av anledningarna själv, man slipper spackla och slipa kortändan. Plus att oavsett hur bra man slipar och spacklar kortändan så rör sig MDF tillräckligt mycket så att förr eller senare kommer man att se den skarven. Jag inbillar mig att det problemet blir mindre med en gerad skarv.
 
På vilket sätt rör sig MDF? Det finns väl inga inre spänningar som i naturligt trä? Tänker du på att fukt får MDF´en att röra på sig??
 
ottot skrev:
Du beskrev en av anledningarna själv, man slipper spackla och slipa kortändan. Plus att oavsett hur bra man slipar och spacklar kortändan så rör sig MDF tillräckligt mycket så att förr eller senare kommer man att se den skarven. Jag inbillar mig att det problemet blir mindre med en gerad skarv.
I princip osynlig skarv, starkare skarv, samt en yta som är lättare att måla fint (ingen sågad kant, bara MDFens yttersida). Bra träning inför samma skarv i riktigt trä...

Beroende på verktyg man har kan det vara lättaste sättet få till en bra låda (om man har bra såg och ingen Domino). Går man över till kexfästning och 90 grader blir jobbet istället att få målningen lika bra på kanten som på sidan.

--- Mats ---
 
behöver väl kanske inte gera om det skulle vara så... tänkte mest att det kunde bli lite svårare och man kanske lär sig något nytt så man kan pröva lite mer avancerade grejor senare....
ska kolla dem där vinkeljärnen...
 
Plankor med klossar i ändarna och sedan kilar mellan kloss och MDF går också bra.
Hmmm...jag kan inte beskriva det på nåt bättre sätt :blushing:
 
Fukten får vekligen mdf att röra sig på tjokleken.

Dom enda alternativ som finns är att gera, använd vitlim
Använd epoxy det gör att inte själva fogen rör sig med det komer att svälla efter limfogen. Det blir i alla fall ingen synlig kant mellan dom limade bitarna.

Mvh Pär H
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.