Vi ska måla tak- och golvlister invändigt med linoljefärg och jag undrar hur jag ska tvätta av dem först. Målartvätt fick man inte ha, har jag hört. Listerna är smutsiga och sotiga så de måste tvättas. Jag ska även matta ner dem med sandpapper.

Linoljesåpa och vatten?
 
Vanlig målarsoda.
 
Ursäkta en okunnig, men är det samma sak som kaustiksoda?
Äh förresten, googlade lite och hittade svaret. Inte samma.
 
INTE linoljesåpa, det ger en lite fet yta. Om du tvättar med målarsoda så glöm inte att skölja noga. Har du jättebra ventilation och står ut med stinket, kan du tvätta med ammoniaklösning.
 
Men jag har just fått höra att man inte får tvätta med målartvätt (ammoniaklösning) innan linoljefärgen...

Kanske det räcker att gå över ytan med sandpapper?
 
Vi använde målartvätt när vi tvättade våra nikotinindränkta foder och snickerier i vårt gamla hus. Sån målartvätt som man bara tvättar med och sen torkar av (den ska inte sköljas bort alltså) Det fungerade utmärkt. Jag vet inte vad den bestod av men det var nån miljövänlig sort.

Är nyfiken på varför man inte skulle använda målartvätt under linoljefärg? fick du nån info om det oxå? I Gysinges handbok tipsar de ju om att man kan tvätta av tidigare målade ytor med ammoniak om färgen inte vill fästa eftersom underlaget då är för fett.
 
Det var på Kulturhantverkarnas hemsida (tror jag) som det stod att det kunde bildas tvål av målartvätten i kombination med nåt. Har hittat annan info nu som säger att målartvätt är toppen, så jag kommer att köra på det. Även vi har sådan som inte ska tvättas av. Innehåller inte ammoniak.
 
BiFuel skrev:
Det var på Kulturhantverkarnas hemsida (tror jag) som det stod att det kunde bildas tvål av målartvätten i kombination med nåt. Har hittat annan info nu som säger att målartvätt är toppen, så jag kommer att köra på det. Även vi har sådan som inte ska tvättas av. Innehåller inte ammoniak.
Det här undrar jag också över, liksom råden om ammoniak. Jag brukar tvätta med ammoniaklösning innan jag målar med äggoljetempera, och det har inte bildats någon tvål hittills! Men ammoniak är väl mer basisk än målartvätt, eller har jag fel? Jag antar att det beror på hur mycket den är utspädd också? Någon som vet?
 
Petronille skrev:
Det här undrar jag också över, liksom råden om ammoniak. Jag brukar tvätta med ammoniaklösning innan jag målar med äggoljetempera, och det har inte bildats någon tvål hittills! Men ammoniak är väl mer basisk än målartvätt, eller har jag fel? Jag antar att det beror på hur mycket den är utspädd också? Någon som vet?
det jag lärt mig som gammal målalare är att målartvätt ger en fet hinna medans ammoniak i ljummet vatten klara det mesta underlag.
 
  • Gilla
husdrömmar89
  • Laddar…
Ammoniak har dålig tvättande effekt för att det avdunstar väldigt fort. Det innebär att även om den till en början löser fett och annat väldigt bra så hinner oftast ammoniaken avdunsta innan nämnda fett och annat kan sköljas bort.

Om ammoniak är mer basiskt än målartvätt, vilket jag tror att det är, så tror jag även att det är mer benäget att förtvåla sig.

Målartvätt kan verka flottigt om man använder en för stark lösning men då har man sköljt för dåligt. Målartvätt i duk eller andra tvättmedel som "inte behöver sköljas bort" är jag skeptisk till eftersom de lämnar kvar tvättmedel på ytan.

För att svara på frågan: kör med svag målartvätt och scotch brite i lämplig grovlek och efterskölj tills ytan inte skummar. Sen kan du måla med vad som helst.
 
Redigerat:
nemlan skrev:
Ammoniak har dålig tvättande effekt för att det avdunstar väldigt fort. Det innebär att även om den till en början löser fett och annat väldigt bra så hinner oftast ammoniaken avdunsta innan nämnda fett och annat kan sköljas bort.
Det är inte min erfarenhet!:p

nemlan skrev:
Om ammoniak är mer basiskt än målartvätt, vilket jag tror att det är, så tror jag även att det är mer benäget att förtvåla sig.
Ja koncentrerad ammoniak, eller mer exakt den 23%-iga lösning man köper i handeln, är mer basisk än koncentrerad målartvätt. Men ammoniaken späder man ju ut många gånger, och det som är intressant är ju Ph-värdet på den tvättade ytan efter att den tvättats, sköljts och torkat, inte vad ammoniaken har för Ph i koncentrerad form. Detsamma gäller förstås målartvätten. Finns det någon som testat?

Innan Kulturhantverkarna ger de råd som åsyftas i tråden ovan tycker man ju att de borde ha gjort några tester eller? Jag är mest nyfiken, för mig har ammoniak fungerat utmärkt väl. ;) Eller har jag bara haft tur?
 
Petronille skrev:
Det är inte min erfarenhet!:p



Ja koncentrerad ammoniak, eller mer exakt den 23%-iga lösning man köper i handeln, är mer basisk än koncentrerad målartvätt. Men ammoniaken späder man ju ut många gånger, och det som är intressant är ju Ph-värdet på den tvättade ytan efter att den tvättats, sköljts och torkat, inte vad ammoniaken har för Ph i koncentrerad form. Detsamma gäller förstås målartvätten. Finns det någon som testat?

Innan Kulturhantverkarna ger de råd som åsyftas i tråden ovan tycker man ju att de borde ha gjort några tester eller? Jag är mest nyfiken, för mig har ammoniak fungerat utmärkt väl. ;) Eller har jag bara haft tur?
Jag tror i mångt och mycket att vad man tvättar med inte spelar någon vidare roll så länge det tar bort smutsen och inte ligger kvar på ytan, men ja i de fall som man tvättar med ammoniak så skulle jag påstå att det är tur att ytan blir tillräckligt ren. I moderna färger finns mig veterligen inte något som skulle kunna förtvåla sig, men målar man med kulturfärger så förlorar man sannolikt inget på att följa resp. intresseorganisations råd och rön.
 
nemlan skrev:
Jag tror i mångt och mycket att vad man tvättar med inte spelar någon vidare roll så länge det tar bort smutsen och inte ligger kvar på ytan, men ja i de fall som man tvättar med ammoniak så skulle jag påstå att det är tur att ytan blir tillräckligt ren. I moderna färger finns mig veterligen inte något som skulle kunna förtvåla sig, men målar man med kulturfärger så förlorar man sannolikt inget på att följa resp. intresseorganisations råd och rön.
Ja just i det här fallet skilde sig Kulturhantverkarnas råd från en alla andra intresseorganisationer och experter på linoljefärg och dylikt. Det var därför jag undrade.

Hur som helst så frågade jag Milis Ivarsson som målat och sålt äggoljetemperafärger i många herrans år, och hon rekommenderar just ammoniak. Hon sa att den ju dunstar när man har tvättat med den så det finns ingen risk för förtvålning. Däremot lämnar Målartvätt kristaller kvar på ytan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.