S
Vi behöver lägga om ett tak som har gamla takpannor av dubbelkupig tegel. Vi funderar på att låta återanvända de gamla tidsenliga takpannorna vilka är hela till 98 procent, men mycket smutsiga. Tänkte komplettera med några begagnade pannor.

Hur gör man idag 2016 när man lägger om ett tak och ska tvätta de gamla pannorna ? För hand på marken med tryckspruta, finns anpassad diskmaskin eller vad ?

Att tvätta på plats på taket verkar inte så effektivt och smart, dels kommer man inte åt hela ytan, dels kan det bli problem om vi har dålig takpapp på sina ställen.
 
Enligt mig är det 100% rätt att återanvända gamla takpannor under förutsättning att vi pratar om "tegel" pannor.

Tvätta om med högtryck när dom kommit på plats och gärna med varmvatten. Det är det enklaste och snabbaste.

Har du dålig papp så är det det viktigaste att fixa. Det är ju pappen som skyddar mot fukt.
Det gör ingen panna i världen när det regnar småspik.

Pannorna skyddar för sol, snö mm, inget annat. FIXA TAKPAPPEN
 
...man bör visst inte tvätta tegel med högtryck eftersom det river upp yta och gör pannorna mer frostkänsliga.
 
Jag undrar om det där stämmer. Vi lade om taket för 5 år sedan och spolade av norrsidans pannor med högtryck. Ett par veckor efter att taket var lagt på plats igen fick vi den kallaste vintern på 100 år. Ingen panna har fryst sönder än.
 
  • Gilla
PH Skottvång
  • Laddar…
MathiasS skrev:
...man bör visst inte tvätta tegel med högtryck eftersom det river upp yta och gör pannorna mer frostkänsliga.
Det är nog en myt. Jag har gjort exakt som jag beskrev ovan på mina pannor och har inte märkt några frostskador överhuvudtaget på de 8 år som dessa legat på taket.
Givetvis ska man inte utföra jobbet på hösten när det är risk för frost.
 
  • Gilla
PH Skottvång
  • Laddar…
Jag vet inte säkert så jag låter bli och kör med borste + Japes takprodukter istället.
 
Det är lika stor kostnad att behålla gamla takpannor som att kasta och beställa nya. Fördelen med nya är att om man följer monteringsanvisningen får garanti.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.