Hej

I gillestugan i vårt hus har vi en öppen spis med någon form av gjutjärnsinsats. Det är alltså ingen kassett med lucka som går att stänga, utan bara en insats med ett litet gnistgaller man kan dra för. Det finns tilluft via ett spirorör utifrån som leds in i spisen under insatsen. Från insatsen går en stålskorsten. Huset är byggt -77.

Jag har provat att elda i spisen 2 ggr nu, men bägge gångerna har huset i princip rökfyllts och det tar veckor innan röklukten går ur gillestugan. Nånting måste ju vara fel tycker man...

Vi har mekanisk frånluft som jag drar ner på lägsta när jag eldar, och jag öppnar ett fönster när jag tänder (sen öppnar jag ett till för att inte dö av rökgasförgiftning :) ). Hur ska man elda i en sån här spis egentligen?
 
Vi antar att eventuella spjäll är öppnade...

Prova att tända en liten hög med skrynklat tidningspapper, Aftonbladet sportbilaga brukar brinna bra, då ser du om du får nåt drag överhuvudtaget.

/ATW
 
Har du kollat att du inte har ett fågelbo tex i skorstenen?
 
Spjället i skorstenen är öppet, även ett mindre luftintag under eldstaden är öppet. Sist jag eldade började jag med att bränna nästan en hel papperspåse med gamla tidningar för att vara säker på att ha drag. Och det är ett tydligt drag inuti spisen, men det sipprar ändå ut rök i framkant.

Jag hörde nånstans att man kunde få problem om spisens öppning var för stor i förhållande till skorstenens kapacitet, kan det vara nåt sånt tro?
 
Stäng den mekaniska frånluften helt, slå av eller skruva ur säkringen, för att se om det hjälper. Själv har jag en brytare så jag kan stänga den mekaniska frånluften, om jag inte gör det så vill det ryka in. Värt att prova!
 
Troligen är det på det viset att spisöppningen är för stor i förhållande till rökkanalen. Då uppstår nämligen exakt det som du skriver, att rök sipprar fram i framkant på spisöppningen. Har precis samma problem med en öppen spis som jag har i gillestugan, eller hade ska jag tillägga. Eftersom öppningen var för stor fick jag flytta eldstaden närmare rökgången och det löste problemet.
 
tompas11 skrev:
Troligen är det på det viset att spisöppningen är för stor i förhållande till rökkanalen. Då uppstår nämligen exakt det som du skriver, att rök sipprar fram i framkant på spisöppningen. Har precis samma problem med en öppen spis som jag har i gillestugan, eller hade ska jag tillägga. Eftersom öppningen var för stor fick jag flytta eldstaden närmare rökgången och det löste problemet.
Hur flyttade du den?
 
Vad du får göra först är förstås se till att du har TORR ved och börja med en liten brasa längs in mot bakväggen för att få upp värmen i rökröret innan du lägger på mer

En öppenspis kräver i regel torrare ved än te.x en vedpanna för att fungera bra

Samma problem erfar man i en självdragspanna om man eldar med öppen lucka (öppenspisen har ingen lucka)

Är inte veden torr så går all energi åt för att för att torka veden och förånga vattnet, det går inte upp någon värme i rökröret och värmer upp kanalen och bättrar draget, vattenånga stiger dåligt och luktar illa och osar mest runt

Vi har en öppenspis med samma problematik :)
så elda lugnt och torrt så löser det sig

/R
 
rog_ohl skrev:
Vad du får göra först är förstås se till att du har TORR ved och börja med en liten brasa längs in mot bakväggen för att få upp värmen i rökröret innan du lägger på mer

En öppenspis kräver i regel torrare ved än te.x en vedpanna för att fungera bra

Samma problem erfar man i en självdragspanna om man eldar med öppen lucka (öppenspisen har ingen lucka)

Är inte veden torr så går all energi åt för att för att torka veden och förånga vattnet, det går inte upp någon värme i rökröret och värmer upp kanalen och bättrar draget, vattenånga stiger dåligt och luktar illa och osar mest runt

Vi har en öppenspis med samma problematik :)
så elda lugnt och torrt så löser det sig

/R
Vi fick en säck ved i inflyttningspresent av en kompis förra året, den var torr då påstod han och nu har den ju legat inomhus ett år till, så den borde ju vara torr tycker man.. Hur vet man när ved är riktigt torr?
 
vet ej hur din öppen spis ser ut men har sett många gammal byggen som hade en kopparplåt monterat framme och uppe i öppningen med funkton lik en gamaldags kåpa över köksspisen. Det blev en kammare för röken att kunna samlas uppe vid "taket" när det blev periodvis för mycket rök ( vid start, när det läggs mer ved i brasan) utan att det välde direkt ut i rummet. Finns det ingen lucka så skall det finnas en "rökmagasin" i den öppna spisens konstruktion. Nuförtiden förlitar man sej oftast på skorstensfläktar som tillåter att bygga en öpper eldstad med lågt till "taket" :).
Testa att montera en sån plåtskärm i så kanske blir det slut med rökeriet :)
gaia
 
benox skrev:
Vi fick en säck ved i inflyttningspresent av en kompis förra året, den var torr då påstod han och nu har den ju legat inomhus ett år till, så den borde ju vara torr tycker man.. Hur vet man när ved är riktigt torr?
Den ved du har är antagligen torr så det räcker ;)

Kontrollera om rökkanalen är sotad/öppen och elda med liten startbrasa tills rökröret fått upp temperaturen så ska det nog gå bra

Ved som torkar ute väl ventilerat under tak i 2 år håller kring 15-20%

Det finns information om hur ved torkas bäst och hur fukthalten sjunker över tiden, men jag hittade inte igen siten nu, men googla så finner du nog mer information om vedkvalitet och torktider

/R
 
benox skrev:
Hur flyttade du den?
Jag travade helt enkelt ett antal tegelstenar på varandra i eldstaden och därmed kom eldstaden högre upp och närmare rökgången.
 
Vitsen med tegelstenarna är ju att öka lufthastigheten i eldstadsöppningen, dvs att stapla stenarna i framkant på spisen. Det gör ingen nytta att bara lägga dem under själva brasan.
 
exerg skrev:
Det gör ingen nytta att bara lägga dem under själva brasan.
Beror på. Få upp eldhärden lite brukar förbättra förbränningen, vilket både ger mindre mängd rök och eventuellt bättre drag (pga av varmare skorsten).
 
exerg skrev:
Det gör ingen nytta att bara lägga dem under själva brasan.
Jodå det gör det visst det.
I mitt fall så kan jag nu elda utan att det röker in det minsta, så visst fick jag avsedd effekt med tegelstenarna.:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.