Hur tunt kan man tilläggsisolera med lösull i en yttervägg? Det gäller tilläggsisolering av en väldigt sned vägg på ett timmerhus. Då väggen är så sned så försvinner taket snabbt när man rätar väggen.
 
sten.lundstrom sten.lundstrom skrev:
Hur tunt kan man tilläggsisolera med lösull i en yttervägg? Det gäller tilläggsisolering av en väldigt sned vägg på ett timmerhus. Då väggen är så sned så försvinner taket snabbt när man rätar väggen.
0,0001 mm ;)
Skämt åsido: Vad vill du uppnå ? Såklart du kan dra av enstaka mm eller cm av glasfiberull tex, men det kommer ju inte ge någon isolering att tala om, och kan vara svårt att få på plats medans man bygger (man kan ju iofs häfta fast dom kanske).

Minst 45 mm skulle jag säga: Då har du hela skivor som iaf ger ngn form av tillskott.
 
Jag tänker sprutad cellulosaisolering. Det är väldigt ojämna timmerväggar som jag ska tillägsisolera och regla raka ytterväggar men jag vill att se bygger så lite som möjligt för att det ska finna så mycket takfot kvar som möjligt.
 
Den kommer in i springor och vrår, så du kan precis som @klaskarlsson säger köra hur tunt du vill.
Ju tjockare du kör, desto mer isoleringseffekt får du.

Sedan beror det ju på hur stora "fack" du har som ska fyllas.
Om du börjar med att regla upp och sedan spänner vidduk över allt så kan man ju göra öppningar och blåsa in isoleringen överallt, sedan sätter du ytskiktet över det.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Fick tag på en bra leverantör nu och fick bra svar. De blåser med så mycket stryk att de behöver 100mm. Tydligen risk med spräckt duk och reglar som kan lossna och utbuktningar. Kör de lägre tryck blir det sättningar efteråt. Tomma ytor under fönster och tak..

Det får bli träfiberplattor direkt på timret vindduk, läkt, luftspalt och panel.
 
  • Gilla
pwb och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.