Hej!
Vi flyttade in i vårt hus för tre år sedan och är väldigt nöjda över att det finns en granhäck runt stora delar av trädgården.
Vi märkte att häcken växte med ganska långa årsskott. För något år sedan toppade vi häcken. Vårt problem är nu att vi kanske även borde ha hållit efter sidorna bättre.
Hur hårt kan kan beskära en granhäck utan att den skadas alltför mycket? Någon som vet?
/Hubbe
 
Vilken typ av gran är det du har?
 
Det är "vanlig" gran, alltså inge ädelgran eller liknande. /Hubbe
 
Den bör inte klippas mer än årsskotten eftersom den inte bryter längre in.
 
yonna skrev:
Den bör inte klippas mer än årsskotten eftersom den inte bryter längre in.
Innebär det att man aldrig kan få fason på en häck som fått växa och bli gles?
Och en fråga till, när på året ska man klippa?
/Hubbe
 
Detta har jag saxat ur ett annat forum: De ska toppas först vid önskad höjd för det är inte säkert att det kommer en ny topp (även om det ofta gör det). En klippning per år räcker, efter årsskottens framväxt framåt midsommar.
En granhäck varar inte för evigt, efter ca 30 år börjar de nedre grenarna dö av.


Detta inlägg tycker jag verkar vettigt. Jag har själv bara erfarenhet av thuja vilken är lite lättare att hantera men samtidigt har samma egenskap och man inte får hoppa över skötseln flera år.

Innebär det att man aldrig kan få fason på en häck som fått växa och bli gles?
Ja, du har tyvärr rätt. Genom årlig toppning av de nya skotten kan du få ett tätare ytskikt men du kan inte få häcken smalare i efterhand.
 
Tack för ditt svar Yonna!
Om jag tolkat dig rätt så kan man inte minska omfånget av häcken men möjligen få "ytskiktet" tätare på sikt genom att man varje år klipper årsskotten.
/hubbe
 
Precis, Hubbe! Barrväxter har tyvärr ett 'bäst-före-datum' och det gäller de flesta sorter - även fristående. Det behöver inte hindra någon från att tex plantera en sockertoppsgran - men efter 15-25 år får man räkna med att ta ner den.

Häckar är naturligtvis känsligare. Att putsa ytskiktet är ett sätt att förlänga levnaden men man får inte hoppa över det årliga underhållet.

Undantag är idegran/taxus som kan bli många hundra år gamla. Kräver också årligt underhåll men är nog den enda sorten som kan föryngras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.