Håller på med ett uterum och gjutit platta med 20cm frigolit och golvvärmerör på det, sedan betong 10cm.
Tanken är att det ska normalt sett bara vara uppvärmt till ca 7-8grader, men vid vissa tillfällen ökas på till kanske normal rumstemp. Undrar om man kan uppskatta ungefärlig tid det tar att få upp tempen under normala förhållande.

Anledningen att jag frågar är att om det tar allt för lång tid kanske man ska redan nu ska planera för kompletterande värme. Skulle tex elektrisk golvvärme vara ett alternativ som komplement eller är den lika trög.
 
Du måste nog ha en rätt skaplig planeringshorisont i det där fallet. Och elektrisk golvvärme som komplement torde väl inte hjälpa så mycket, tippar jag. Du har inte funderat på en infravärmare?
 
Tänkte att elektrisk ligger direkt under klinkersen så den borde vara snabbare.
Infravärmare låter som ett intressant alternativ. Tack.
 
Mikael_L
Jag har märkt att betongkakan i huset vi håller på att bygga är rejält värmetrög.
Nu i vinter har det stått svalt ställt mellan tillfällen då vi varit där, och på en hel arbetsdag har det inte gått upp så väldigt många grader i temp, så min gissning är att det tar ett tag.

Jag vet inte hur stort uterum du har, men tycker nog att du ska förbereda elen ut till uterummet för att kunna koppla in 2-5 kW infravärme eller fläktkonvektor.
I ditt fall skulle jag satsa på att värma luften vid behov istället för att endast kunna kräma på mer effekt på plattan.
Fördelen är också att kostnaden just nu inte är större än 1-2 säkringsgrupper i centralen och lite kabel, så kan du sen kolla hur du tycker det fungerar en vinter innan du lägger pengar på en konvektor eller infavärme.
 
Håller helt med föregående talare.

Infravärme värmer enbart de ytor som värmestrålningen träffar, det känns varmt så snart du slår på. Möbler mm kommer dock att kännas kalla ett bra tag. Sätt värmaren på timer, så du inte glömmer att stänga av den.

Luftburen värme (fläktkonvektor) har fördelen att hela rummet värms upp och att värmen kommer snabbt. Golvet kommer dock att kännas kallt.

Med golvvärme kommer du att behöva sätta på värmen dagen innan du skall använda rummet, och det är ju knappast praktiskt.

Jag skulle nog valt fläktkonvektor och "tollor" (trätofflor för er som inte är uppvuxna i Skåne) på fötterna.
 
Tack för svaren.
Koppla in extra el då till uterummet. Golvet kommer ju ändå att vara lite uppvärmt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.