Jag behöver köpa hem lite stål rör och fyrkantsprofiler. Bäst pris får jag om jag köper hela längder a 6m. Hur får jag hem det smidigast? Tar jag det på en ”normal” släpvagn lär det ju sticka ut rätt mycket. Takräcke törs jag inte gissa om det blir för tungt för.

Tips?
 
Blir det inte mer än 100kg skulle jag köra på takräcke även om jag vet att det är överlast.

Släp går bra. Båda alternativen förutsätter att du tex binder upp allt på en rejäl planka, kanske en 45x220 som är dryga 5m lång.
 
Tyvärr tror jag att jag riskerar att komma upp i 150kg eller så.

Vad skulle plankan ha för syfte?
Om jag tar det vagn, ska jag fälla den främre lemmen och minsta utsticket bak så?
 
Jag körde hem armeringsjärn i 6m längder som jag tog på taket. Plankan behövdes för att styva upp det hela, de var för rangliga. Har du inte det problemet är det bara att binda upp på släpet och köra! Det gör inget att det sticker ut bak!
 
Lägg det ovanpå lemmarna så kan det sticka ut framåt över dragkroken!
 
När jag har handlat sådana längder har jag tagit med vinkelslip, lånat lite ström o delat innan jag lastar. Bågfil eller batteridriven vinkelslip/tigersåg kan ju också funka.

Annars ett stort släp och låta dem sticka ut lite där fram (passa så att de inte tar i bilen när du svänger....) o resten där bak, ordentligt surrade o "flaggade" såklart.
 
Hade bara 2km till Beijers så jag fick köra två gånger då jag köpt 16mm järn, ett antal längder. Har ingen kula så det blev tak och stödbräda samt köra "mjukt" *bakvägen* hem med lite trafik.
 
Har ganska långt att åka tyvärr. Kanske får ställa mig och kapa där istället. Blir nog mest ekonomiskt så.
Släpet jag tänkte ta visar sig vara en bit under 3m, vilket skulle ge rätt mycket utstick.
 
HEJ
Har en R14 halvkombi. Tog ut passargerar sätet och baksätet. Körde in 20st.6m långa plank i bilen c:a 500kg.
Stack väl ut där bak c:a 2,5-3m. Glöm inte röd vimpel . Inga problem alls.
Mvh
 
Mikael_L
husolle skrev:
Stack väl ut där bak c:a 2,5-3m. Glöm inte röd vimpel . Inga problem alls.
Mvh
Behöver inte vara någon speciell färg !! Vanligt missförstånd.
Så vanligt att jag t.o.m fått nöjet att läxa upp en polis om det. :D

Last som sticker ut framför fordonet eller mer än 1 meter bakom skall vara tydligt utmärkt.
Enda kravet, tydligt ...

Vid mörker ska motsvarande last vara märkt med vit lykta och vit reflex framåt samt röd lykta + röd reflex bakåt.

http://www.svensktruckutb.se/filer/05PDF/Vägförf.pdf
Se sid 8, §82

Last får sticka ut hur långt som helst, men max upptill max fordonslängd på 24 meter (var det väl?)
 
Mikael_L
Lastar du långt på släpet, fäll främre lämmen.
Centrera lasten mot mitten av släpet, då kan du föra den långt framåt utan risk att skada bilen vid kurvtagning.
Staga vid behov upp bakre delen, t.ex. med planka, som redan beskrivits.

Sticker det ut mer än 1 meter bak, märk ut mycket tydligt, alt med röd lykta + reflex.

Surra ordentligt, kontrollera efter 1-2 km körning.

Kör försiktigt och lycka till!
 
Det där med lyktorna och reflexerna hade jag helt missat, många gånger... Brukar spika fast en varselväst längst bak på längsta plankan...
 
Jag brukar skruva fast varningstriangeln på det som sticker ut, dock inte helt utvikt, då signalerar man väl olycka,eller långsamtgående fordon..
 
Då kanske jag ska göra ett försök med att köra dom hela ändå. Har kollat lite noggrannare och det är bara 50x50 3-5mm profiler jag kommer att behöva köpa hela längder av, det övriga tar jag på annat sätt.
Dom borde vara styva nog att klara sig tycker jag. Om det blir mörkt för man väl tejpa på ett cykellyckta bakpå.

Hur borde man göra med surrningen? Man vill ju båda ”klämma” ihop dom alla och spänna fast dom mot golvet i vagnen.
Jag funderade på något liknande, med 4 spännband.
Tycker att det här borde båda dra ihop profilerna och spänna fast dom mot golvet.

3214124103_8876f36d95.jpg
3214124111_4e34204258.jpg
3214124109_04aaae386e.jpg

Eventuellt om man skulle se till att få upp dom en bit från golvet som att det drar med snett nedåt.
 
går bra att forstla 6 meters på kärra. fäll lämmarna och lägg dem i mitten frammåt. har du då en vettig kärra sticker de inte ut så långt där bak
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.