Hej!
Ska försöka berätta min problematik lite snabbt.
Vi har tittat på ett FHV Vråken som vi vill bygga och tillslut hittat en bra tomt i ett bra område. Frågade då personen på kommunen som är "ansvarig" för tomterna om det var "lagligt" att bygga ett 1½ planshus på våran tomt. (Området är uppdelat med B1or och 2or) Det var inga problem sa han.
Nu när nybyggnadskartan dök upp (bara 1,5 månad senare efter köpekontraktet skrevs) så står det just B1 på våran tomt!? Så hur tolkas ett 1½ planshus enligt byggnadsnämnden?
Vet ett dom godkännde ett annat FHV (Doppingen) som hade samma problem med att dom fått "klartecken". Men det hjälper väl inte mig antar jag?
Jag klarar måtten 4,5m till takfot men "åker" ju på antal våningar isåfall, eller finns det något som öht heter 1½ plans hus?

Tack på förhand!

Mvh
 
Nej det finns inga 1,5 planshus i bygglovsssammanhang. Utan huset är ett enplanshus med vind. I en del detaljplaner finns det uttryckligt förbud mot att inreda boyta på vinden.

Skall kanske för säkerhets skull påpeka att jag är inte speciellt kunnig inom området, så dubbekolla med någon som är säkrare.
 
harry73
Jag har sett flera 1,5 plans hus på hemnet, var vindsvåningen räknas som biyta eftersom detaljplanen förbjuder att inreda dom. Husen levrerades även med fast trappa och förberedd för att inreda efter slutbesiktningen.
 
Vår detaljplan säger BI men vi kollade av med stadsbyggnadskontoret innan och att bygga 1,5 plan var inga problem. Har nu fått bygglovet beviljat...
 
  • Gilla
Vallev
  • Laddar…
Det som folk flest menar med 1½ plan är det som (åtminstone där jag vet hur det funkar) kommunerna kallar 1 plan. Då ska avståndet i höjdled från golv övervåning till där fasad och yttertak möts vara max 70 cm.
 
Vår detaljplan har bara 1-plan eller 2-plans hus. Så bygglovshandläggaren avgjorde att huset (som är 1,5 plans) skulle räknas som 1-plans hus. I mitt fall blev det fel men tydligen är det så att man måste besluta huruvuda huset är en eller två plans och beroende på detta följa olika krav i detaljplanen, exv brukar det vara olika lutningar på tak, olika storlek på plattan etc beroende på om det räknas som 1 eller 2-plans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.