Hej,

Jag planerar att installera en ny lamparmatur och antog att den strömförande ledningen skulle vara brun eller svart och att den blå ledningen skulle vara neutral. Kan någon förklara vad den vita/grå ledningen är för något?

Tack!
 
  • Elektriska ledningar sticker ut från ett hål i väggen, med svart tejp runt ledningarna och två markerade punkter på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag i väggen med synliga blå, brun och vit/grå ledningar täckta med svart tejp och gula pluggar inborrade i väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag ser en blå och en brun ?
 
den som ser brun ut är vit :)
 
Det var en väldigt brun vit.
Vit är en klassisk färg för tändtråd.

Det har alltså suttit en fungerande lampa där tidigare som använt dessa två trådar?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
MultiMan
Färgernas användning har varierat över tid, så beroende på när elen dragits så kan funktionen på en viss färg ändrats. Man behöver mäta eller följa ledningarna till strömbrytare/dosa för att veta säkert.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Det är växelström så det kvittar. Båda är strömförande. Färgerna har ändrat betydelse genom åren, men lite aldrig på att färgerna på kablarna har någon betydelse. Om det sitter en strömbrytare innan armaturen är det tändtråd och inte fas och då är vit normalt.

Om det har varit en armatur där innan och det fungerade är det trivialt att byta.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
I vårt hus var vit nolla och blå tändtråd.

Så färger garanterar ingenting.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Vet inte om jag är blind eller, jag ser två trådar och då är det dom som för strömmen, så enkelt är det.
 
haha ja kanske är detta den bruna ledningen men den ser vit ut för mig
jag tror att det suttit en lampa där förut, det är en naturlig plats för en lampa men är inte helt säker. det är en källarvägg.
 
Fairlane
Först och främst välkommen till forumet @naileditDIY .

Om vi vet, verkligen vet, att det är kablar för en lampa och att dessa styrs av en strömbrytare så är det rätt lätt. Det spelar ingen praktisk roll vilken av de två kablarna som är bolla och vilken som är tändtråd. Du kan mäta upp det och göra rätt, men lampan kommer lysa och slockna på samma sätt även om du vänder på det.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
det är växelström men jag trodde att felaktig ledningsdragning kunde orsaka strömavbrott och säkerhetsrisk. är det inte så?
 
Fairlane
Felakti
N naileditDIY skrev:
det är växelström men jag trodde att felaktig ledningsdragning kunde orsaka strömavbrott och säkerhetsrisk. är det inte så?
Det kan det göra. Men det är troligen inte frågan om någon felaktig ledningsdragning (men det kan vi såklart inte veta).
Det vi vet är att om det är korrekt draget så kommer lampan fungera lika bra oavsett hur du ansluter (rimligt).
 
  • Gilla
dan_norstedt
  • Laddar…
N naileditDIY skrev:
det är växelström men jag trodde att felaktig ledningsdragning kunde orsaka strömavbrott och säkerhetsrisk. är det inte så?
Det är därför man mäter trådarna först. Det kan vara vilken färg som helst som en hemmapulare hade på lager som det är draget... Det skulle ju kunna suttit 12v lampor där eller något. 230v dimmer kan förstöra lampor som inte är gjorda för det också...

Men förmodligen fungerar det bra oavsett hur du kopplar.
 
Om man inte vet vad som varit inkopplat där innan, så blir det klart vanskligare att koppla in nått nytt.
 
Även om det vore extremt långsökt. Så kan det ju vara två fastrådar. I så fall 400V mellan trådarna. Man MÅSTE veta vad det är för trådar innan man kopplar in något. Det kan man ex. veta om man VET att det suttit en lampa där som fungerade.

Eller så öppnar man den brytare som man tror styr den här positionen, och undersöker om en av trådarna kommer från brytaren. Ex. genom att rycka lite i tråden. Ev. behöver man lokalisera någon kopplingsdosa på vägen mellan brytaren och lampan.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.