Hur ska man tolka detta?:
En svartvit skannad text från en detaljplan med regler för byggnadshöjder och antalet våningar från 1959.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detaljplan från 1959.
Är det Byggnadshöjd?
Vad var praxis då?
 

Bästa svaret

harry73
Byggnadshöjd är normalt höjden till översida av tak vid takfoten. Eller mer exakt, höjden där taket skär en tänkt linje från utsidan av ytterväggen rakt upp.

Men sedan finns det en rätt komplicerad regelsamling för att avgöra från vilken markhöjd vid huset man skall mäta. Och det kan även vara komplicerat att avgöra vilken vägg man skall mäta (oftast vägg mot gata). Om man får fel vägg som "höjdbestämmande" så kan det bli nockhöjden som gäller istället.

I planreglerna som du återger, anges ingen maximal takvinkel, vilket det ofta finns. Men om du väljer att bygga ett brantare tak än 45 grader, så räknas höjden mot en linje från nock i 45 grader ned mot ytterväggen, där den skär linjen från ytterväggen.

Även takkupor kan strula till höjdbestämmningen.
 
  • Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
harry73
Jag tror att i man i fall II får bygga riktiga tvåplanshus och i fall I får man bygga 1,5 plans hus. Men det finns också gamla 1,5 planshus där vinden räknas som biyta eftersom det enligt detaljplanen inte fick vara boyta (så jag är lite osäker)
 
Byggnadshöjd med alla dess avigheter har jag bra koll på.

Och enligt harry73's länk så ska "större höjd än" tolkas just som byggnadshöjd (y)

Klart fördelaktigt :D
 
Det där är samma skrivning som i den detaljplan som gäller där jag bygger. Du får bygga 2vånings med max fasad på ca 7,6m. Vi bygger 2 vånings med 2,5m takhöjd, 30cm mellanbjälklag och 40cm isolering. Vår nockhöjd är ca 7,7m med 10gr lutning.
 
Rent praktiskt så innebär det att man kan bygga ett tvåvåningshus med källare och inredd vind! :D

600m² golvyta, ja minus ytterväggar då:D
Då byggnadsyta är satt till 150m² för huset.
 
Du kan troligen inte ha full takhöjd på källaren för då kan den komma räknas som våningsplan. Men typ 290m2 boyta är en bra början. På det får du även attefaAttefallstillägg på 15m2 så du borde kunna få till 165m2 byggyta och BOA runt 305 utan problem.
 
  • Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
Exakt, du måste konstruera huset så källaren inte räknas som våning.
 
  • Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.