Är i stugan. Läste att man ska göra rent sin varmvattenberedare nån gång då och då. Då detta troligtvis aldrig är gjort, iallafall inte de senaste 20 åren som jag varit med i släkten, så bestämde vi att det var dags. Men inga bilder eller så gör du-klipp stämmer med vår modell och det vi trodde var enkelt var visst inte så lätt.

Jag hittar t.ex. inte någon luftskruv där man ska kunna pumpa in luft utan bara en liten ventil med en liten spak man kan lyfta på så att luft kommer in och vattnet kommer ut ur röret vid duschen. Försökte låta det rinna en stund men det rinner sakta och beredaren är på 60 liter så vi gav upp pga tålamodsbrist och behov av vatten för hushållet. Men då fyllde den inte sig själv utan vi stod med ett jättedåligt vattentryck på varmvattnet. Nu har vi börjat om och tömmer igen men hur får jag den att fylla sig sen?

Egentligen hade vi tänkt öppna och rengöra inuti men förstår inte hur man öppnar. Ju mer vi håller på, desto dummare känner vi oss! Kan nån hjälpa oss att förstå vårt urtida rymdskepp? 😅

Detta har vi prövat utan att få den att fylla sig/höja trycket:

1. Trycka på knappen som anger "reset" - det händer ingenting.
2. Låta en varmvattenkran stå på (såg tips om det men då skulle det komma luftblandat vatten) - det kommer ingen luft, bara svag vattenstråle.

Vad gör vi? Ska åka hem imorgon, vill inte lämna stugan med så dåligt tryck!

Tack för hjälp!
 
  • Varmvattenberedare märkt "Thermia" uppsatt på en vägg med gult blommönster. Beredare fäst med kedjeband, och röranslutningar syns nedtill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal varmvattenberedare med rör och ventiler i en stuga, omgiven av blommigt tapetmönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenrör med en ventil och svag vattenstråle som rinner ut i en stuga med blommigt tapetmönster i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En äldre varmvattenberedare av märket Thermia med olika ventiler och en inställningsknapp, monterad mot en vägg med mönstrad tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror att du blandat ihop rengöring av hydrofor med varmvattenberedare.
Lämna stugan med lågt tryck är väl inget problem så länge ingen ska använda den....
 
Jo, andra kommer hit och ska använda den tyvärr.
 
Eftersom du egentligen inte rört något kommer det säkert att återgå till så som det var innan du började, det tar bara lite tid.

En varmvattenberedare har ingen luftpåfyllning, vattentrycket ska vara samma som kallvatten efter som det är kallvatten som trycker ut uppvärmt vatten från beredaren när kranen öppnas.
 
D Dilato skrev:
Eftersom du egentligen inte rört något kommer det säkert att återgå till så som det var innan du började, det tar bara lite tid.

En varmvattenberedare har ingen luftpåfyllning, vattentrycket ska vara samma som kallvatten efter som det är kallvatten som trycker ut uppvärmt vatten från beredaren när kranen öppna
D Dilato skrev:
Eftersom du egentligen inte rört något kommer det säkert att återgå till så som det var innan du började, det tar bara lite tid.

En varmvattenberedare har ingen luftpåfyllning, vattentrycket ska vara samma som kallvatten efter som det är kallvatten som trycker ut uppvärmt vatten från beredaren när kranen öppnas.
Men när jag stängt av inflödet av vattnet så rinner det ju inte ut något men när jag öppnar ventilen rinner det ut. Då måste det väl luft jag släpper in i behållaren då??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.