Ibland sitter jag och spånar på roligare projekt än att spackla och måla invändigt. Bland annat har jag spånat på att förse uppställningsplatsen för våra båtar med slamavskiljare/oljeavskiljare för att med bättre samvete kunna tvätta båtarna på vår och höst.

Har även funderingar på att förse gårdsplanen med oljeavskiljare för att kunna tvätta bilarna utan att bryta mot några paragrafer, åtminstone i teorin. Prylarna som krävs är ju inte fasligt dyra, men det som hamnar i dem räknas ju som miljöfarligt avfall.

Hur gör ni som har oljeavskiljare när det är dags för tömning? Anlitar ni en slamsugningsfirma med en bil som endast hanterar miljöfarligt avfall eller pumpar ni upp det på fat och kör till närmsta återvinningscentral?
 
Ingen som har en oljeavskiljare i garaget som man har tömt..?
 
joflopp skrev:
Ingen som har en oljeavskiljare i garaget som man har tömt..?
Kanske ingen som offentligt vill avslöja hur de tömt... :cool::blushing:
 
Blir det aktuellt får jag återrapportera hur jag löste tömningen. :)
 
tja kanske med en sug bil slammbil ?
 
systemfel skrev:
tja kanske med en sug bil slammbil ?
Mjo, men eftersom det är miljöfarligt avfall gissar jag att det knappast är ordinarie slambil som man kan anlita och därför undrade jag om man anlitar en bil som endast hanterar denna typ av avfall.

Jag får kolla med kommunen den dag det blir aktuellt.
 
Göran.W
Med tanke på hur lite olja det bör röra sig om borde man kunna suga upp den med Absol.
Kutter spån funka bra det med sen lämnar man det på återvinnings centralen.
 
Oljeavskiljare som kommunen har kännedom om ska tömmas minst en gång per år. Iafl där jag bor och verkar ( jobbar som slamsugare). Och sedan kan jag meddela att dom går att tömma med en vanlig slamsugare. Bilen görs ju ren i tanken när man byter mellan olika typer av innehåll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.