Hej,

Vi har 2 rejäla komposthögar som tidigare ägare lämnat efter sig. Jag skulle tippa på att den ena är på ca 3 kubikmeter och den andra på ca 4. Utöver detta finns det även en varmkompost som jag inte ens tittat i. Vi vill kasta allt och börja om, till stor del då finns stora mängder parkslide i komposten. Så till min fråga. Hur tömmer man dessa på bästa sätt? Har letat runt och runt men kan inte hitta någon info om det här.

Tack på förhand
 
Om det finns parkslide i komposten så måste du lägga allt i säckar och lämna till sopstationen. Tala om att det är parkslide du kommer med så tar de hand om det. Sprid inte ut något av det i trädgården. Det kanske låter drygt, men betydligt lättare än att få bort det ur trädgården sen.
 
Jo, det är ju därför vi vill bränna allt. Nu tänkte jag mer hur man går till väga rent praktiskt att forsla bort allt. Helst skulle man ju vilja att någon kom med en grävskopa och skopade upp allt, men som sagt. Det är ingen bilväg in till någon av kompostera. Den ena är ju dessutom full av pinnar, eller låt mig säga Japansk Bambu :confused:.
Tänker att det borde väl finna något företag eller tjänst som har som specialitet att rensa komposter. Jag verkar bara inte hitta dem.
 
BirgitS
Det är nog väldigt ovanligt att folk vill slänga flera kubikmeter kompost så jag har svårt att tro att det skulle gå att driva ett företag som bara sysslar med det.

I en varmkompost ska det inte kunna växa något så det finns nog ingen anledning att slänga innehållet i den utan det är ju utmärkt gödning för rabatter, häckar och andra buskar (så slipper man köpa det).
 
O Oxymoron skrev:
Det är ingen bilväg in till någon av kompostera.
Även om det inte finns väg så kanske det går att backa dit ett släp eller köra in en minigrävare? Går ju utmärkt att köra bil på "normala" gräsmattor bara man ryms, men det gör man ju inte på alla ställen.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Även om det inte finns väg så kanske det går att backa dit ett släp eller köra in en minigrävare? Går ju utmärkt att köra bil på "normala" gräsmattor bara man ryms, men det gör man ju inte på alla ställen.
Jag önskar verkligen att så var fallet, men i ena fallet är det en smal grusgång fram till komposten och sen därefter massor av träd. Den andra har träd omkring sig följ av dike till vägen. Jag gissar att det bästa är att ta med sig lite åt gången, så får det ta den tid det tar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.