Diskmaskinen (Whirlpool for Ikea, DWF406) gick för några veckor sedan sönder. Den utlöste jordfelsbrytaren varje gång den gick igång så vi drog ut sladden och har inte använt den sedan dess.
Vi avvaktar renovering av köket i september. Idag öppnade jag diskmaskinen och det stank! Det är grumligt vatten i botten.

Kan jag tömma vattnet utan att sätta på diskmaskinen? Hur gör jag??? Hjälp!
 
En lösning är att göra en hävert, en slang där ena änden är i diskmaskinen och den andra är lägre, botten av en hink tex. Enkelt och billigt
 
  • Gilla
frumarsipan
  • Laddar…
Grovdammsugare som klarar vätskor.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Redigerat:
  • Gilla
frumarsipan
  • Laddar…
J jahallåja skrev:
Hävert är bra, men jag tror att det funkar sämre i slutet när man vill få upp det sista från botten och man börjar få in luft. Vill man inte riskera röten diskmaskinssmoothie så finns såna med liten inbyggt pump

[länk]

Edit: Harald var snabbare och dessutom med bättre pris 👍
Lutar åt att hyra en grovdammsugare. Finns det någon nackdel med att använda den?
 
Våt/grovdammsugare, eller en vanlig dammsugare och ett förkärl av någon sort, typ såhär
Eller oljebytarpump..
 
Krångla inte till det är mitt råd. Skaffa en skitbillig handdriven hävertpump som visats ovan, du kommer garanterat att ha nytta av det åtskilliga gånger i hushållet för att tömma div grejer. Vet inte hur många ggr jag använt denna, senast för att tömma faktiskt just en diskmaskin där avloppspumpen blev stoppad av något så löjligt som en fiskben... :)
 
  • Gilla
frumarsipan och 3 till
  • Laddar…
F frumarsipan skrev:
Lutar åt att hyra en grovdammsugare. Finns det någon nackdel med att använda den?
Ska ni renovera kök så behöver ni en ändå en grovdammsugare. Ska någon annan göra jobbet, men ni bor i hus så tycker jag nästan ändå att ni behöver en grovdammsugare. Jag hade råkat köpa min helgen innan min diskmaskin havererade (och läckte ut vatten). Grovdammsugare to the rescue!
 
  • Gilla
frumarsipan och 1 till
  • Laddar…
Bor man i villa ska man ha en grov/våtdammsugare, då fixar man översvämning, oljespill rensa golvbrunnar och allt!
Det räcker med billigast tänkbara 500 spänn biltema byggmax ...
 
  • Gilla
frumarsipan
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Krångla inte till det är mitt råd. Skaffa en skitbillig handdriven hävertpump som visats ovan, du kommer garanterat att ha nytta av det åtskilliga gånger i hushållet för att tömma div grejer. Vet inte hur många ggr jag använt denna, senast för att tömma faktiskt just en diskmaskin där avloppspumpen blev stoppad av något så löjligt som en fiskben... :)
Japp, såna är skitbra. Har sugit upp all möjligt äckligt och mindre äckligt med en sån.
 
  • Gilla
frumarsipan och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Har haft mycket nytta av denna typ av pump: [länk]
Köpte den! Så himla nöjd. Nu är diskmaskinen tömd. Väldigt enkelt och billigt.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.