Hej alla!

Jag ska anlägga en gräsmatta på något ojämn yta som består av mixjord som blivit mer eller mindre täckt av gräs. Jorden är rätt hård och stenig, men det verkar växa bra i den, då det gräs som finns där nu har kommit dit på naturlig väg under 3 års tid. Räcker det med ett tunnare lager matjord, typ 3-5 cm för att jämna till ovanpå befintligt gräs innan jag sår?
 
Det beror hur kinkig du är på gräsmattans utseende, vill du ha en golfgreen så får du nog ta bort det gamla gräset och så nytt enhetligt, annars räcker några centimetrar för att fröna ska gro,
 
P Plutus skrev:
Det beror hur kinkig du är på gräsmattans utseende, vill du ha en golfgreen så får du nog ta bort det gamla gräset och så nytt enhetligt, annars räcker några centimetrar för att fröna ska gro,
Tack för galet snabbt svar! Nej ingen golfgreen bara en någorlunda jämn gräsmatta vid fritidshus.
 
Plutus, om du har erfarenhet och kunskap vore det intressant att höra vad som händer med vegetationen under jorden man lägger på. Vissa saker dör och ruttnar med tiden, tänker jag, men andra kommer att överleva. Min erfarenhet med att fylla upp bara några centimeter är att det lätt blir så att den nya jorden lyfts upp av diverse växter som kommer upp. I det läget så växer det redan gräs "ovanpå" och det skuggar ju till en viss del, så det blir svårare för ogräsen att få sol. Vad händer med rotogräset som ligger och kryper där under några ytterligare centimeter jord? Jag tänker att det till slut kommer upp igen, men då är kanske gräsmattan redan så tät att det försvårar tillväxten. Det verkar ju som att en typisk strategi med gräsmattor är att regelbundet stödså för att få eventuella luckor i vegetationen att bestå av gräs innan något annat hinner dit och/eller för att liksom "konkurrera ut" allt man inte vill ha där – för en tid.
 
Jag har bara erfarenheten av många gräsmattor genom åren, gräs och ogräs växer rakt igenom ett tunt skikt, men om man klipper, vattnar och gödslar så blir det gräsmatta, för gräs klarar regelbunden klippning bättre än mycket annat.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Jag har bara erfarenheten av många gräsmattor genom åren, gräs och ogräs växer rakt igenom ett tunt skikt, men om man klipper, vattnar och gödslar så blir det gräsmatta, för gräs klarar regelbunden klippning bättre än mycket annat.
Okej, tack. Det bådar ju gott för mina ogräsmattor som inte blivit omhuldade sedan 1980-talet förmodligen :D
 
Så, då har vi skyfflat ut 24 kubik matjord. Tar typ 8-9 timmar på 3 personer, två skottkärror. Nu blir det till att avnjuta en kall lager
 
  • Gilla
NicklasB85 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.