Hejsan!
Hoppas jag kan få hjälp med detta!
Jag bygger just nu övervåningen men skall vänta nåt år med att göra klart badrummet. Dock skall innerdörren hängas upp som går in till badrum. Pga detta måste jag veta ungefärlig färdig höjd på golv i bad. Jag har redan lagt Wirsbo spån för golvvärme. Frågan är sen om man skall lägga gips på detta? Jag kommer ha tre golvbrunnar och min fundering är skall man lägga dubbla gips och skära ur runt golvbrunn i ena lagret och spackla avrinning? Med andra ord, hur mycket kommer allt bygga?
 
Golvgips känns inte som en särskilt smart lösning då den är väldigt värmetrög. En skiva golvgips motsvarar en 100 mm spackelkaka.
Du skulle kunna lägga plåtar och slang, sätta kantlister utmed alla väggar och fasta installationer, lägga en geotextilduk på golvet som också viks upp runt väggarna (utanpå kantlisten) och sedan spackla 25 mm tjockt. Då har du byggt en flytande konstruktion som leder värmen bra.
Bygghöjden blir då 25 mm + fall + ca en centimeter med fix och klinker.
 
Bl a CC Höganas förordar armeringsnät på spånskivor, så kolla upp anvisningarna för flytspacklet.
 
Helt korrekt. Jag missade armeringen i mitt exempel, men den skulle jag ha petat in även där.
 
Kör Matxit fiberflow så slipper du den dyra armeringen... spackla direkt på spånet.
 
Det är meningen att du skall ha aluminium plåten på spånskivan om den är spårad.
vanlig spånskiva limmar du 1 golvgips på med S48 Sen värmekabel el. rör + flytsp. 1cm fall per m 2 i dusch ca.
Spacklar du på plåtarna erjar dom enl tillverkaren.
 
K
Mattläggarn skrev:
vanlig spånskiva limmar du 1 golvgips på med S48 Sen värmekabel el. rör + flytsp.
Ett dyrare och mer tidskrävande alternativ till att använda spackel direkt i rätt tjocklek.
 
aggerospigg skrev:
... Dock skall innerdörren hängas upp som går in till badrum. Pga detta måste jag veta ungefärlig färdig höjd på golv i bad...
Brukar inte dörrar till badrum öppnas utåt? Då faller ju också behovet att veta hur mycket frihöjd som krävs.
 
Det va ju en bra poäng... Dörren skall öppnas utåt... jag kan då alltså bry mig mindre om färdig golv höjd inne i rummet i detta skede menar du? Bara att höja upp dörren ett par cm nu då...
 
En till fråga;
Badrummet är ca 4500x4500 mm och har en del som är bastu, en jacuzzi samt en duschhörna som alla har golvbrunn, samt wc, handfat och relaxhörna utan golvbrunn. Är det rimligt att ha fall i hela rummet eller brukar man ha fall i tex bastun, inne i dusch hörnan samt runt jacuzzin? Min tanke är att det blir väldigt högt runt kanterna om man ska ha fall i hela rummet?
 
aggerospigg skrev:
Det va ju en bra poäng... Dörren skall öppnas utåt... jag kan då alltså bry mig mindre om färdig golv höjd inne i rummet i detta skede menar du? Bara att höja upp dörren ett par cm nu då...
Du behöver inte höja den särskilt mycket alls. Tröskeln vill du väl säkert ha i rätt nivå på utsidan. Sedan bygger du på tröskeln på insidan för att få högre kant. Alternativt köper en tröskel som har hög kant redan om det finns sådana att köpa. Kanten byggs upp för att det ska finnas något att vika upp tätskikt/matta mot så vatten inte rinner ut i hallen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.