Vi planerar ett bygga ut vår lilla sommarstuga. Frågan är vilken takhöjd kan vi få i utbyggnaden, dvs hur tjock blir det nya taket, från innertak till takbeklädnad?

Lite bakgrund: Bredden på stugan är idag 5 meter, med pappbeklätt sadeltak 20 grader. Nockhöjd ca 335 cm (vet ej exakt) och rumshöjd 220 cm. Tillbyggnaden ska gå ut i vinkel mot nuvarande huskropp och kommer vara ca 5,8 meter bred. Tanken är att den nya delen ska ha samma nockhöjd, vilket medför att taklutningen blir lägre (ca 16 grader?). I samband med detta ska vi även lägga ett plåttak (trapets) på hela huset.

Vi vill gärna ha ett ryggåstak i den nya delen ("öppet i nock"). Tänker oss att en nockbalk i limträ blir en enkel och bra lösning. När jag matar in våra värden på byggbeskrivningar.se får jag att det skulle kunna funka med en limträbalk 115x315 GL30c och tvärgående takåsar i konstruktionsvirke 45x245 C24.

Min naiva föreställning är att takåsarna ligger "ovanpå" limträbalken och att innertaket sätts fast mot undersidan av takåsarna, och yttertaket mot ovansidan av desamma. Dvs man får plats med ca 250 cm isolering. Men sen bygger ju förstås själva yttertaket i sig en del i höjd (ca 5-10 cm?), så totalt kanske tjockleken blir 350-400 cm? Låter det rimligt? Det skulle i så fall innebära att man med en nockhöjd på ca 340 cm (antar att plåttaket blir lite högre än nuvarande papptak) får en högsta höjd på innertaket vid nock på ca 300 cm. Är jag helt ute och cyklar?

En byggingenjör kommer självklart att anlitas för att räkna och rita på detta när vi vet vad vi vill ha. Mitt mål just nu är att skapa en hyfsat korrekt modell i Sweet Home 3D för att kunna visualisera olika alternativ.

All input emottages tacksamt.
 
Ja du är nog ute och cyklar din tänkta isoleringstjocklek är orimlig
 
F fribygg skrev:
Ja du är nog ute och cyklar din tänkta isoleringstjocklek är orimlig
Berätta mer. Orimlig i förhållande till vad?
 
Kostnaden tex, satsa på 25-50cm isolering på vindsbjälklaget
 
Magnus E K
TS menade förstås 250 millimeter isolering, inte två och en halv meter... Och något vindsbjälklag kommer ju inte finnas med den tänkta takkonstruktionen.
 
  • Gilla
Karl-Bertil Jonsson
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
TS menade förstås 250 millimeter isolering, inte två och en halv meter... Och något vindsbjälklag kommer ju inte finnas med den tänkta takkonstruktionen.
Nå då kan ju TS rätta sina uppgifter så kan vi ju svara efter de nya förutsättningarna. Jag vidhåller 25-50cm isolering i tak
 
Magnus E K
Lånar en bild från en gammal tråd om hur man kan göra för att få nockbalken så högt upp som möjligt:

 
Magnus E K Magnus E K skrev:
TS menade förstås 250 millimeter isolering, inte två och en halv meter... Och något vindsbjälklag kommer ju inte finnas med den tänkta takkonstruktionen.
Tack Magnus. Helt riktigt: 250 mm isolering och 350-400 mm tjocklek totalt. :crysmile:
 
Har du funderat på saxtakstol?
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Lånar en bild från en gammal tråd om hur man kan göra för att få nockbalken så högt upp som möjligt:

[bild]
Jag förstår inte riktigt bilden? Det ser ut som att man har dubbla takbalkar (ovanpå varandra)?
 
F fribygg skrev:
Har du funderat på saxtakstol?
Vad är fördelen med sådana i detta fall?
 
Magnus E K
Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:
Jag förstår inte riktigt bilden? Det ser ut som att man har dubbla takbalkar (ovanpå varandra)?
Jag tror det var så i det fall som bilden kommer ifrån att en regel i standarddimension inte räckte och då kan man använda två på varandra. Så bara sudda bort det svarta strecket i mitten om det räcker med en 45x245.
 
Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:
Vad är fördelen med sådana i detta fall?
Jag gissar att du får ett lägre pris, enklare transport och lyft då takstolslev normalt kan ordna transport och lyfta upp direkt på tak. Bygglovsavdelningar kan nog vara rätt trygga och ha lätt att bevilja lov om du inkommer med ritningar från en seriös takstolsfabrik.
Du kanske kan få högre rumshöjd men det får du ta med en konstruktör.
 
Finns lite olika lösningar med nockbalk.
Antingen kan man göra som du skrev tidigare och låta takåsarna vila på nockbalken och i princip hela nockbalken blir synlig.
Ett annat alternativ är att takåsarna fästs på sidan av nockbalken, vilket gör att inte lika stor del syns inne i innertaket.

Din utbyggnad kommer bygga ca 20mm med råsponten uppåt. Sedan tillkommer infästningen på både det gamla taket och utbyggnaden för plåttaket. Den nya utbyggnaden ska ju hamna i samma höjd som papptaket innan allt beläggs med plåt.

Sedan kommer inte hela 245mm vara isolering, då du också behöver luftspalt i de flesta lösningar på några cm.
Det kommer vara i minsta laget med isolering. Så taket tjocklek (utan plåt) kommer att vara ca: 20mm(råspånt)+30mm luftspalt+säg 300mm isolering+28mm glespanel+13mm gips= ca 391mm
 
  • Älska
Karl-Bertil Jonsson
  • Laddar…
Jag byggde en utbyggnad som är 6m bred med nockbalk. Gjorde lösningen som visas på bild,
Trästomme för en utbyggnad med nockbalk, dubbla reglar och isolering under uppbyggnad, belägen utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Använde 2st 170 reglar som sattes ihop med plyfa bitar. Ger alltså 340mm isolering. Ovanpå la jag masonite och på det luftspaltsreglar innan råsponten spikades. På så vis "försvinner" nockbalken. Sen har jag innervägg längs nästan hela nockbalken så den blev i klen dimension.
Du borde kunna gömma större delen av balken på liknande vis. Skulle nog satsa på lite mer än 250mm isolering...
 
  • Gilla
Karl-Bertil Jonsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.