Vårat hus på platta är från 76 och vi funderar på att bygga ut lite. Vi har ett skärmtak mellan bostadshuset och garaget och har funderat på att flytta ut farstun mellan huset och garaget, samt bygga till en bastu/relaxdel i den röda rektangeln överst i bilden. Se bilden. Till vänster i bild så sitter garaget ihop med grannens hus. (Det bruna strecket)
Det gula i bilden är nuvarande ingången. Det blå är skärmtaket och det röda det vi vill bygga till, dvs väggar. Den översta ytan är ca 16kvm och där tänkte vi bara förlänga papptaket. Den andra ytan mellan huset och garaget är ca 11kvm. Vi hade tänkt gjuta grund med golvvärme(fjärrvärme) till de delar vi vill bygga till.
Nu till en av mina frågor. Hur tjock takisolering behövs till delen mellan huset och garaget? Idag är isoleringen bara 10 eller 15 cm. Vi bor i Luleå. Räcker det med 20cm eller är det för klent?
 
  • byggahus.JPG
För nybyggnation med full värme och här uppe hos oss i Norrbotten, är 20 cm för lite. Jag skulle satsa på det dubbla, upp emot 50 cm är inte ovanligt.

Blir det praktiskt svårt att få plats med mer än 20?
 
Det är det som är problemet. Jag måste bygga på isoleringen neråt för att slippa höja taket. Väljer jag 20-25cm så får jag precis plats för entredörren. Ytan är som sagt bara ca 11kvm där jag tvingas ha mindre isolering. Finns det ingen "super isolering" som klarar detta? Eller bör jag skrota mina byggplaner?
 
Vi har tänkt om lite och funderar nu på att höja taket och bygga ett sk sadeltak ev med plåttak över garaget och den tilltänkta utbyggnaden. Ett av problemen är att garagedelen sitter ihop med grannen så det blir nog lite trixigt att utföra. Totalt handlar det om ca 60kvm. Vad tror ni om kostnad på detta mellan tummen o pekfingret?

Det röda i bilden är alltså taket som jag vill bygga och pilarna visar åt vilket håll det lutar. Jag blir nog tvungen att bygga upp mot grannens tak för att få till lutningen och även mot mitt tak.

Jag hittade ett liknande hus där de har gjort ungefär så som jag menar i bilden nedan.
 
  • byggahus_sadeltak.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • byggahus_exempel.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kolla först med byggnadskontoret om du får bygga om som du planerat. Prata med grannen om han tillåter att du ändrar hans tak. Fundera ut ett alternativ plan om du inte får ändra så som du vill. Kanske blir lättare att få tillstånd att förlänga ditt eget hus i riktning mot skogen i stället för att bygga in sej i grannens tak?
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.