Vi har ett hus där undervåningen är av timmer men övervåningen bara av bräder; alltså helt oisolerat. Nu planerar vi att isolera övervåningen så man ska kunna bo där också. Är det någon som har en aning om hur tjock isolering som är lagom???

Övervåningen har långväggar som är ca 1 m höga med små låga fönster, sen snedtak och i mitten av huset är innertaket rakt med en krypvind ovanpå. Konstruktionen är bjälkar med ett lager bräder, bara.

Jag tänkte använda linull och isolera på insidan av väggarna och snedtaket. Där finns inga snygga ytor eller gamla lister eller nåt sånt att värna om.

Först tänkte jag det skulle bli praktiskt att använda linullsskivor på ca 15 cm tjocklek eftersom det passar rätt bra till hur mycket bjälkarna sticker ut; då kan man enkelt hålla ullen på plats med gips eller bräder spikade mot bjälkarna in mot rummet sen. Men blir 15 cm linull tillräckligt bra isolering för att kunna få normal bostadsstandard utan att ruinera sig på elräkningarna??
 
Från att komma från en som "bara" har 10cm spån i väggarna så måste jag säga att det duger. 1m vägg e ju inte så stor yta heller. Ett alternativ annars vora att bygga på ytterliggare med 45 reglar på tvären då får du lite mer dvs 150+45.

Men sen tror jag ju att dom stora värmeförlusterna kommer att gå via sne-taket taket iaf så jag tror det e där du ska satsa på att isolera mycket om du skall göra det nånstans.

Sätt dock inte ullen på plats med enbart gips spika brädor(råspont) först o sen gips om du nu vill ha gips. Då får du nåt riktigt material att hänga saker i plus att det isolerar ju lite de oxå.
 
Tack för tipset! Nu har jag bestämt mig för att det får bli bräder istället för gips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.