Hm, hittar ingenstans hur mycket isolering man bör ha i golvbjälklagen mot en krypgrund.

Jag har 10 cm cellplast på marken och hade tänkt att inte ha för mycket i golvbjälklaget för att få det lite varmt i krypgrunden,

Men hur mycket brukar man ha normalt i nya hus? Eller byggs alla nya hus med platta på mark?
(Jag bygger till, så jag har anpassat mig efter det gamla huset)

Om det är någon annan som kört med konceptet isolering på mark, mindre i bjälklaget och som vill ge lite feedback är det också välkommet! Några problem med kalla golv?
 
Jag har inte lagt isolering på marken i mina krypgrunder, men i regel så lägger man isolering efter tjockleken på bjälklaget på gamla hus med träbjälkar som ja antar att du har.
 
Antar att du har 8 eller 9 tums bjälklag, då räcker det att full isolera det.
Glöm inte att lägga plast på marken i grunden.
Mvh Niklas
 
hur fäster man isoleringen när man ska isolera under golvet
 
Jag ska bygga nytt och kommer ha 340mm i tre skikt för att slippa genomgående köldbryggor
 
Avbytaren skrev:
hur fäster man isoleringen när man ska isolera under golvet
Jag antar att undrar hur man tilllägsisolerar i en befintlig krypgrund?
Isåfall är det enklast att sätta upp cellplast skivor mot blindbotten, montera med långa skruv o jättebrickor, brickorna gör man enkelt själv med en hålsåg.
vill man lyxa till det och även mussäkra en smula kan man bara nästa upp cellplasten lite o sedan skruva dit oljehärdad masonite över.
 
  • Gilla
Baskavoda
  • Laddar…
larsbj skrev:
Jag ska bygga nytt och kommer ha 340mm i tre skikt för att slippa genomgående köldbryggor
??
Tre skikt? hoppas du inte ska 3 skickt med golvbjälkar:x:x:x isåfall kommer det att bli en stutsmatta av golvet....:rolleyes:
 
racer skrev:
??
Tre skikt? hoppas du inte ska 3 skickt med golvbjälkar:x:x:x isåfall kommer det att bli en stutsmatta av golvet....:rolleyes:
JO tre skikt golvbjälkar har 4 m spännvidd och det blir först 45 x 220 krysskolvat,tvärsöver det 45 x 95 ,ovanpå detta 34 x 95 för golvvärmeplåtarna , på undersidan kommer det bli någon typ av fasadskiva från isover som blir heltäckande så inget trä blir synligt nedåt.

Har byggt flera sådana bjälklag och det blir ingen svikt och det känns bra att ha rejält med isolering i kombination med golvvärmen.
 
  • Gilla
ingvarh
  • Laddar…
larsbj skrev:
JO tre skikt golvbjälkar har 4 m spännvidd och det blir först 45 x 220 krysskolvat,tvärsöver det 45 x 95 ,ovanpå detta 34 x 95 för golvvärmeplåtarna , på undersidan kommer det bli någon typ av fasadskiva från isover som blir heltäckande så inget trä blir synligt nedåt.

Har byggt flera sådana bjälklag och det blir ingen svikt och det känns bra att ha rejält med isolering i kombination med golvvärmen.
Jag ger mig, jag tänkte inte så långt.. har du en 220 med så blir de mer än stumt, fast det blir 349mm..:D
mvh
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.