hejVi har blivit föreslagna 30 com isolering 10 cm platta och i detta ska vattengolvvärmen få plats?? Bör inte plattan vara tjockare?
 
10 cm räcker.
Den ska dock vara tjockare runt kanterna samt under ev. skorstensstock.
Tänk dock på att distanser, armering och golvvärmeslang måste få plats i utrymmet. Golvvärmeslangen har en viss benägenhet att böja sig i svängarna och kan åka upp ovan betongen om man inte fäster den och armeringen ordentligt.
 
Ju tjockare platta desto mer energi går det åt för att värma upp den. Kom att råka nämna för en betongare en gång att plattan jag just gjutit var 10 cm tjock. Då undrade han om jag skulle köra in bilen på den. Han menade alltså att den var lite överdimensionerad. 6-8 cm var mer normalt. Dock känner man sig i alla fall lite säkrare med att veta att den håller för lite tyngd.
 
Jag har precis gjutit mitt garage (tisdag).
Med slangarna under armeringen, det som
känns skummt
är att betongkillen (efter ett tag även jag) springer omkring på armeringen som sedan kommer åt golvslangen? Man måste ju när man gjuter!

Funderar på att lägga över på huset.

/Thomas
 
Det är perfekt med 30cm isolering och 10 cm betong
samt kantförstärkningar jag tror att du anväder något av marknadens kantblock där kantbalken är innbyggd, Samt förstärkning för bärande väggar och skorsten om sådan finnes! Man brukar gjuta 20cm där och 40cm bredd och 2*12mm järn

Det är bra för spridningen att lägga pex röret direkt på frigoliten då får man en optimal värme spridning i plattan.

Det kostar inte mer att värma upp en 10 cm platta men håller däremot värmen och sprider den mer för ett behagligare klimat inomhus.
Tänk på att dela upp huset i flera slingor så att det går att reglera temperaturen för alla olika rum o.s.v ;)
 
det räcker me 10 cm betong 20 cm i voterna
20 cm cellplast sen golvvärme sen srmering sen betong
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.