Vi har en sommarstuga där vårt inkommande vattenrör från brunnen fryser på väg in till pumphuset. Pumphuset är isolerat och har en frostvakt så det klarar sig, men en slang som kommer ur marken o går ca 20 cm ovan jord har frusit,
Min fråga är: Hur tinar jag upp den och vad kan jag göra för att de inte ska bli så igen?
 
I Irre66 skrev:
Vi har en sommarstuga där vårt inkommande vattenrör från brunnen fryser på väg in till pumphuset. Pumphuset är isolerat och har en frostvakt så det klarar sig, men en slang som kommer ur marken o går ca 20 cm ovan jord har frusit,
Min fråga är: Hur tinar jag upp den och vad kan jag göra för att de inte ska bli så igen?
Finns för ändamålet anpassade värmekablar som man lägger inuti vattenslang. Har samma problem i sommarstugan, och det tar Max 1timme och få fart på vattnet även om det är mitt i vintern. Jag kör bara vid behov, men det finns säkert varianter för kontinuerlig drift också.
Lite isolering runt slangen mellan trossbotten och backen är inte så dumt heller.

nuvarande ispropp får du värma (lagom) med varmluftspistol, hårtork, kupévärmare lr dylikt så släpper den
 
B Basestreet skrev:
Finns för ändamålet anpassade värmekablar som man lägger inuti vattenslang. Har samma problem i sommarstugan, och det tar Max 1timme och få fart på vattnet även om det är mitt i vintern. Jag kör bara vid behov, men det finns säkert varianter för kontinuerlig drift också.
Lite isolering runt slangen mellan trossbotten och backen är inte så dumt heller.

nuvarande ispropp får du värma (lagom) med varmluftspistol, hårtork, kupévärmare lr dylikt så släpper den

Lite svårt att få i värmekabel själv då det måste skruvas loss från vattenpumpen. Men får väl ta dit en firma som får lösa det på något sätt. Slangen är en PEM, så inga rör i rör. Får försöka tina upp det och isolera så mycket jag kan.
Läste om en som lade två kärror obränd hästskit på sina rör som kom ur marken. Kanske i te en sån dum idé, blir ju rätt varmt.
 
Värmekabel går ju även att lägga (vira) utanpå röret
 
På något sätt behöver du få slangen tinad. Man kan antingen tina marken runtom med värmemattorn eller något liknade. Alternativt om man väljer att tina isproppen med hjälp av en ång-janne. De som används mest är nog en ång-janne. Den går att hyra över en dag om man vill. Men då behöver man givetvis koppla isär slangarna.
Kan stark rekommendera dig att trycka i en värmekabel i slangen när den ligger så grunt. Isolering runt slagen är ju att föredra.
https://www.vvsforum.se/nyheter/2018/mars/ang-janne-fixar-proppen/
 
Ligger slangen på frostfritt från pumphus tills att den går upp mot huset så ligger isproppen sannolikt ”bara” en bit upp där. Har en värmeslag som går in via ett koppel på inkommande vatten i huset, och ansluts med stickpropp. Inget problem att sätta själv om man är familjär med att koppla Pem-slang, men bygger givetvis på att det inte är någon ispropp ivägen, så den måste väck först.
Skulle börja med att värma slangen(varmluft, hästdynga, your choice), om det inte ger sig, pröva lossa kopplet i pumphuset och i huset och därefter pröva sätta tryckluft och få propen att röra sig bakåt. Har man väl fått rörelse på den kan den gå trycka ut
 
Ser nu att jag bommat att isproppen är mellan brunn och pumphus och inte mellan hus och pumphus! Då skulle jag bara försöka Tina upp det och isolera tillfälligt, sedan göra en bättre dragning till sommaren, ner på lite djup och markisolering ovanpå. Får du jämn lutning på slangen från pumphus ner till brunn hjälper det också att motverka proppar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.