Nu har jag letat och letat men finner inte - hur tilläggsisolerar man bäst utvändigt på siporexplank? Vi har gavlar som sticker ut på långsidorna och tänker att vi ska passa på att tilläggsisolera vårt hus från -64 när vi byter fasad. Hur gör vi det? Typ av reglar/isolering/luftspalt etc? Vi tänker oss stående målat/betsat/laserat träplank som fasad.

Ett enplanshus från 1964 med mörk fasad och ljusa fönsterkarmar som behöver fasadrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon som vet eller vem jag kan fråga?
Tack!
 
Rickard.
En Fasadskiva/västkustskiva, spikläkt och panel känns väl kanske enklast. Eps är lite bättre om det är stor fuktvandring men inget jag skulle vilja ha på mitt hus så jag skulle hellre anstränga mig en aning för att täta på insidan om jag tyckte det behövdes, Puts och färg räcker för vanliga rum.

Isolering utvändigt är ganska okomplicerat och finns massa olika metoder som fungerar.
 
Rickard. Rickard. skrev:
En Fasadskiva/västkustskiva, spikläkt och panel känns väl kanske enklast. Eps är lite bättre om det är stor fuktvandring men inget jag skulle vilja ha på mitt hus så jag skulle hellre anstränga mig en aning för att täta på insidan om jag tyckte det behövdes, Puts och färg räcker för vanliga rum.

Isolering utvändigt är ganska okomplicerat och finns massa olika metoder som fungerar.
Tack! Ska genast kontakta dem.

Det jag oroat mig för är att skapa fukt som kan vandra inåt (tänker jag)
 
Rickard.
A AnBjaBoo skrev:
Det jag oroat mig för är att skapa fukt som kan vandra inåt (tänker jag)
Det är i princip helt omöjligt. Det enda möjliga problemet jag ser är att om väggen skulle vara väldigt otät så kan fukten innifrån ställa till det för det på utsidan men jag ser ingen direkt risk här. Lättbetong med mineralull på utsidan är ingen ovanlig lösning och det skulle inte förvåna mig det minsta om det såg ut så på din vind.
 
  • Gilla
AnBjaBoo
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Det är i princip helt omöjligt. Det enda möjliga problemet jag ser är att om väggen skulle vara väldigt otät så kan fukten innifrån ställa till det för det på utsidan men jag ser ingen direkt risk här. Lättbetong med mineralull på utsidan är ingen ovanlig lösning och det skulle inte förvåna mig det minsta om det såg ut så på din vind.
Fantastiskt. Nästa steg blir ju att fixa ventilationen på vinden som vi med detta kommer täppa till..men det får bli då - igen Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.