Hej!
Vi köpte förra vintern ett hus byggt 1989. Pga omfattande renoveringsarbeten flyttade vi in först i slutet av april 2007. Huset värms upp med vattenburen el i golvet, jag tror av märket Wirsbo. Vi tyckte redan i våras att värmen i ett av sovrummen var tveksam. Nu kan vi konstatera att detta golv definitivt är kallare än i de andra.
Vi har lagt nya golv i alla sovrum, sammma golv i alla. Innan vi bytte golv kontaktade vi både rörfirmor och golvfabrikanter för att förhöra oss om vilka golv som var lämpliga. Vi har bara bytt ut pergogolv mot riktig parkett. Golvets tjocklek samt underlag är de rekommenderade.
Hur kontrollerar vi att värmen fungerar och vad gör vi om vi kan konstatera, som jag tror, att den inte gör det i det här rummet.?
Måste vi riva upp golvet igen? Är det en komplicerad och kostsam hstoria? Och har i så fall tidigare ägare något ansvar?
Vänliga hälsningar
Marilyn
 
Det är osannolikt att rören skall behöva bytas, det är mer om det läcker som det blir aktuellt. troligen så behöver systemet justeras, ni har troligen en golvvärmefördelare någonstans i huset dit alla slingorna är kopplade. På fördelaren (åtminstone på nyare varianter) finns det en eller flera justermöjligheter för att styra flödet i resp. slinga.

Gå in på Wirsbro's hemsida där finns .pdf dokument om hur man beräknar och justerar den instrypning som varje slinga behöver. Det kan vara både att den "dåliga slingan" behöver öppnas mer, eller att de övriga slingorna kan behöva strypas så att det blir "flöde över" att gå till den dåliga slingan.

En annan möjlighet är att slingan kan behöva luftas. Om det kommit in mycket luft så får man inte ut luften annat än genom att spola igenom rören med vatten.
 
Tusen tack svar med handfasta råd!
OM slingan behöver luftas för att det kommit in för mycket luft och OM man därför måste spola igenom rören med vatten, behöver golvet tas upp då, eller kan man fixa det också själv?
Tacksamma hälsningar
Marilyn
 
Man behöver inte ta upp golvet.

Man kan fixa luftning etc själv om tummen sitter på rätt ställe.
 
ska försöka, men har nästan tummen mitt i handen ; (
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.