Tidigare använde jag skottkärran men med ett hjul blir det lite vingligt när den var fullastad samt att ryggen protesterade när jag lyfte och började gå med skottkärran.
Nu gick den sönder så köpte jag en cykelvagn från Jula.
Lättare att dra förhand och med en avtagbar låda så kan jag & frun lyfta in lådan till kaminen och lasta av. Är man riktigt lat så kan man dra upp hela vagnen på trappan och rulla in till kaminen.
20131210_152357[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Jag använder vedkorgar från Jula i stål, köpte dom efter att den senaste i trä gick i 3 delar och veden åkte ner i snön.

Dom är ganska små men eftersom att jag är liten, klen och töntig så funkar dom bra. :)
 
  • Gilla
camaro1969 och 2 till
  • Laddar…
Men då får du kånka flera ggr med vedkorgen? Du har kanske inte så långt till vedboden?
 
Jag eldar inte så jättemycket då huvuduppvärmningen sköts av en LLVP.

Det brukar bli 2 korgar varannan dag ungefär, vedboden är 15m från huset.
Nu kom jag på att jag köpte ju faktiskt en äldre cykelkärra av lite större modell med träbotten just för veden, men det har funkat så bra utan så jag har helt glömt bort den. :banghead: :surprised:
 
Har några 25liters myrsyra-dunkar som jag kapat bort bredsidorna på, och på så sätt fått mig fina billiga vedkorgar.. ;)
Går åt ca 2st dunkar varje fyllning av pannan, så ca 4 dunkar per dag, nån mer när det kryper under -25.
Värmer bara med ved, har ca 25m till vedboden. :)
 
Fyller upp från vedtraven till en grön 370liters plastsoptunna på hjul som jag fick av en sopgubbe för några årsen, släpar sedan in den i källarn o plockar efter behov från tunnan.

mvh
 
  • Gilla
Kloge
  • Laddar…
Krilleman
Bonden kommer en/två gånger per år med hjullastaren och kör ner veden från vedbacken till mitt förråd. Och då det är en bit mellan hanteringen av veden och huset så hade jag inte mycket till val. Ett garage fick svika sitt syfte och bli bränsleförråd/tankrum.

Det många glömmer är att det ska vara lätt att elda med ved. Man tröttnar fort annars!
 
Fyller skopan på traktorn, tippar sedan utanför ett källarfönster. Kastar in veden i källaren nära pannan.

Skall bli:

Tänker göra häckar på europall, ca 1 m höga och staplingsbara. Skall sedan köras från vedförrådet på pallgafflarna till en ännu icke byggd ramp som leder in till källardörren. Från rampen ansluter jag, i 90 grader, med en pallyft som jag kör in direkt bredvid pannan.
 
Redigerat:
Vedkorg. Skottkärra eller trakor i köket funkar inte... Ett par korgar om dagen vintertid ungefär.

Har ett "lyxigt" system med 2 korgar, en som hamnar i köket bredvid spisen och en som står i hallen för att kunna ljumma till sig lite innan den eldas upp. Den största anledningen är förstås att ha lite mer lager inomhus, så man slipper gå ut precis när det eventuellt kommer ett ösregn, eller tidigt på morgonen när man inte riktigt är på humör för att hämta ved. :D
 
Köpte en hög vedstapel i järn på K-rauta där det ryms ett par dagars förbrukning för oss. Tar in den på en pirra, lastläppen på kärran passar perfekt undertill på vedstapeln. Då är det snyggt färdiglastat och klart på stapeln med för vi har veden vid kökspannan :)
Har två sådana staplar så jag alltid har uppvärmd ved inne. När ena stapeln är slut så börjar ta ved från den och hämtar samtidigt en ny ifrån förrådet.
 
Ikeas stora blå kasse, har haft lite andra korgar och dylikt men det blir så mycket barkspill och dylikt från dem överallt. Påsarna funkar perfekt ur den synpunkten! Starka och hållbara, har aldrig varit med om att något band börjat släppa trots grav överlast.
 
I vårt förra hus eldade vi ca 30 kubik om året. Hade pannan i källaren med ett fönster som gick att haka av. Körde mellan vedboden och källarfönstret med en murarskottkärra som tog stora lass. Lite vingligt blev det i och för sig.
I källaren hade vi två stora "korgar" (lastpallar med kragar) som vi hade veden i. Fungerade bra men man fick fylla på två gånger i veckan.
 
När vi byggde ut huset så byggde vi med källare ca 20 kvm. Då satte jag ett ventilationsrör på 700 mm 45 grader i väggen och nu kör vi från den torkade vedhögen med släpet och slänger direkt i röret. Så får en stå nere och stapla. Får in ca 20 kubik. Första vintern nu men tror det räcker utan problem. Dock har set varit milt också.
 
Dalbotös skrev:
Ikeas stora blå kasse,
Själv kör jag med Biltemas blåvita. Lagom form till "kortved" och blir lagom skittung fullpackad. Här gäller dock myseldning och ingen pannved.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.