Jag har ett problem om behöver plocka ur alla turbulatorer men dom sitter som berget och går inte att rubba.
Någon som har tips?
 
Svetsa fast en draghammare på turbulatoren kanske går. Gör en draghammare själv av lämpligt material eller köp en på Biltema.
Om turbulatorerna sitter fast bör du fundera på varför?
Kan bero på att du inte har tillräckligt torr ved, dåligt drag i skorsten eller sönderbränd keramik, att förbränning inte sker med tillräckligt med luft, längesedan du tog ut askan ur pannan.
Efter brännkammaren skall det endast vara ett gråvitt pulver vid rätt förbränning och inga turbulatorer skall sitta fast.
 
L L A Axelsson skrev:
Svetsa fast en draghammare på turbulatoren kanske går. Gör en draghammare själv av lämpligt material eller köp en på Biltema.
Om turbulatorerna sitter fast bör du fundera på varför?
Kan bero på att du inte har tillräckligt torr ved, dåligt drag i skorsten eller sönderbränd keramik, att förbränning inte sker med tillräckligt med luft, längesedan du tog ut askan ur pannan.
Efter brännkammaren skall det endast vara ett gråvitt pulver vid rätt förbränning och inga turbulatorer skall sitta fast.
Jag tror dessvärre att jag blev blåst på den "torra" veden... Märkt de senaste veckorna efter att rörmokaren varit här och hjälpt mig med pannan och rengjort allt att det blivit sämre effekt med den nya veden jag köpte...
Så nu sitter turbulatorerna fast när jag skulle rengöra idag.... 🤦🏼‍♂️
 
Tråkigt att inte folk kan vara ärliga. Men jag skulle i allafall pröva med en draghammare.
 
L L A Axelsson skrev:
Tråkigt att inte folk kan vara ärliga. Men jag skulle i allafall pröva med en draghammare.
Ja verkligen.
Okej, drar till Biltema imorgon när dom öppnar! Tack för tipset!
 
Det är ganska tunn plåt i turbulatorerna. Jag skulle börja med att testa att dra med en polygrip. Men det måsta vara riktigt dålig förbränning om du lyckas få dem att fastna.
Hur ser fläkten ut?
 
Kan gå att knacka på dom med hammaren, dom ska vibbrera ordentligt
 
Det kanske går att elda lös turbulatorerna med torr ved?
 
D Daniel 109 skrev:
Det är ganska tunn plåt i turbulatorerna. Jag skulle börja med att testa att dra med en polygrip. Men det måsta vara riktigt dålig förbränning om du lyckas få dem att fastna.
Hur ser fläkten ut?
Fläkten är ren, lite bös som va runt om men ingen allvarligt.
Ja, de va nog riktigt sur ved för de har blivit mycket tjära bakom plåtarna
 
P Projektbadtunna skrev:
Jag tror dessvärre att jag blev blåst på den "torra" veden... Märkt de senaste veckorna efter att rörmokaren varit här och hjälpt mig med pannan och rengjort allt att det blivit sämre effekt med den nya veden jag köpte...
Så nu sitter turbulatorerna fast när jag skulle rengöra idag.... 🤦🏼‍♂️
Om du kan få tag på torr ved kanske det kan lösa sig efter några brasor med den?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.