Hej,

80m2, enplanshus med källare, hjärtvägg i mitten av källaren (betonghålsten), bärande vägg i mitten på våningsplan 1 (stående grova bjälkar och plank. Byggt 1945 med betånghålstensgrund och plankstomme. "Snözon" Stockholm.

Funderar på ett till våningsplan.

Hur skulle man kunna ta upp bärande last för ett 2a våningsplan i ovanstående scenario? Behöver man gå med pelare som man ställer på hjärtväggen i källaren, eller stolpar eller liknande? Eller kan man se till att bärande väggar på 1a våningsplan är bärande över källaren och klarar last?

Renoverar just nu och kommer sätta ytskikt. Om det är så att man måste gå ned med lasten genom väggar och golv så kan det ju kanske vara någonting jag behöver ta hänsyn till, därav min fråga.
 
Om du har en bärande vägg över hjärtväggen nu, så är den oftast överdimensionerad, så att den håller för en våning till. Men är det bara en innervägg så kommer det att behövas mer.

Sedan behöver man även utreda om källarväggarna duger, och om grunden tål den extra lasten.
 
Hej,

Tjocka reglar i väggarna, dessa verkar ha not och spont, vilket bör göra det hela ytterst vridstyvt.

Golvens bjälklag är 195x75mm, c-c 54.

Hjärtväggen på våningen ovanför källaren är stående 185x45mm (regel) + 20mm (plank) + 15mm (plank).

Alla "mellanväggar" verkar ytterst överdimensionerade, 185x45mm (regel) + 15mm (plank).

Ytterväggarna verkar det vara cirka 6-8cm rent trä i olika lager.

Ovanför samtliga dörrar är det avväxlat med flera liggande 185x45mm (regel) från dörrkarmens ovansida och ända upp till tak..

Känns som att dom byggde kraftigt på 40-talet.

Här är en bild på en sådan tjock regel i hjärtväggen:

Hand håller en Loka-burk framför tjocka reglar med not och spont i en hjärtvägg, tydliga årsringar och knutar syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
Är de stående sida vid sida? Inte cc60 som idag?
 
Du dom är stående, sida vid sida. Extremt mkt virke, jag blev förvånad. Men det kanske var normalt på den tiden. Totalt solida väggar.

Galet :)
 
Utanpå alla dessa massiva väggar har det suttit en tunn skiva på 4-5mm, sedan färg och tapet.
 
K
Du har inte skrivit vilken spännvidd övre plan kommer att ha.

Styrkan i en traditionell regelvägg sitter ju att den bara kan knäcka i den "tjocka ledden". Men å andra sidan behövs inte så tjocka regelväggar för att ta upp lasten från ett extra våningsplan så jag skulle säga att det håller, är dock inte ingenjör så ta mig inte som referens. Vad säger huggan?

Träguiden har en tabell:
http://www.traguiden.se/konstruktion/dimensionering/barverk/barverk/reglar/
 
På nuvarande våningsplan är det på ena sidan hjärtväggen 3,6 meter (kökssidan), på andra sidan är det 4,5 meter (vardagsrumssidan).

Så jag antar det är det man behöver rätta sig efter?

Jag har öppnat samtliga golv, tänkte sätta i lite extra reglar när jag ändå håller på.
 
K
Vad har du för takonstruktion idag? Ska det bli två riktiga plan med saxtakstolar över?
 
Ja idag har jag ett våningsplan med full takhöjd överallt, 27 graders taklutning. Tänkte ha samma sak om jag bygger en till våning, full ståhöjd, inga snedtak inne. Jag får bygga 7.5 meter, och medelmarknivån tillåter detta. Kommer till och med kunna ha 260cm takhäjd även på det 2a våningsplanet om jag skulle vilja. Så det är goda förutsättningar.
 
Det är bara att slå på en våning till. Man byggde ordentligt förr, inga prefab hus som är dimensionerade så att de precis ska hålla ihop om det blåser lite. Lägg kortlingar i mellanbjälklaget på sidan där spännvidden är 4,5m så blir det bra.
 
Finndjävel skrev:
Det är bara att slå på en våning till. Man byggde ordentligt förr, inga prefab hus som är dimensionerade så att de precis ska hålla ihop om det blåser lite. Lägg kortlingar i mellanbjälklaget på sidan där spännvidden är 4,5m så blir det bra.
Ja nu när jag öppnat upp alla golv tänkte jag förstärka ännu mer, regelvirke är ju ändå ganska billigt om man ser till dess livslängd. Kommer nog ha ett cc på cirka 25cm i vardagsrummet, just nu är det en aning svajj. Kortlingar blir det också.
 
Hej, hur gör man på gamla vindens bjälklag då? Hur tar man upp lasten? Tar man bort de gamla takstolarnas bjälkar? Dessa är idag 70c145mm.
 
Medelmarknivån tillåter 7,5m
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.