Jag bor i en liten bostadsrättsförening, 1 hus med 8 lägenheter. Funderar på att dra om telefonkabeln ifrån källaren och upp i i alla fall min lägenhet. Kruxet är att det i källaren sitter en kopplingsplint med ett plåtlock över. I plåtlocket sitter det ett hänglås som ingen i föreningen(inkl styrelsen) vet vem som har nyckeln till.

Hur tar jag reda på vem som är ansvarig för ingående linan i huset? Skulle det vara okey att vinkelslipa upp låset för att komma åt kopplingsplinten? Kommer alltså endast röra kablar på lägenhetssidan, inte ingående. Någon med koll? :)

-Jonas
 
Hej
Om jag vore i dina kläder skulle jag inte röra skåpet.Det är Skanovas egendom och dom lär göra livet surt för dig om du bryter dig in och kopplar.
Din operatör har ansvaret fram till första jacket i din lägenhet.Det är märkligt det där med teleledningar.Folk kopplar hur som helst.Vem skulle drömma om att bryta upp Vattenfalls skåp och koppla lite ?
Fredrik
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
Så hur vet man vem man skall kontakta för att få det utbytt om man nu inte får göra det själv? Operatör skriver dom ju men vad jag vet kan jag väl välja vilken operatör jag vill iprincip?
 
Om du inte använder telefonkabeln och därmed inte har någon operatör i dagsläget, finns det väl ingen anledning att flytta på den? Om och när du skaffar dig en tjänst som nyttjar kabeln så har du en operatör som du kan föra en dialog med om flyttning av kabeln.
 
Det är med telefonledningen som med elledningen - du kan välja innehållsleverantör, men inte vem som levererar kabeln. Skillnaden är att i telefonifallet har inte du något eget avtal med nätägaren.
 
Egentligen handlar det om att jag skulle vilja kolla vilken hastighet vi får ut via ADSL nere vid plinten för att se om det är stor förlust mellan plinten och lägenheten. Är det det ville jag dra om kablarna.. Löjligt enkelt jobb kan tyckas men tydligen är det inte så enkelt, att man inte fick röra det fram till plinten visste jag men att vi inte är ansvariga för kablarna i huset trodde jag inte..
 
Din bostadsrättförening ska kunna svara dig på detta då det gäller fastigheten.
Men om du har ADSL idag och inte är nöjd kontaktar du din tjänsteleverantör som har koll på vem som äger kablarna i huset annars skulle de inte kunna leverera tjänsten till dig. Och det är till din tjänsteleverantör som du felanmäler till om du anser att hastigheten är lägre än du kan förvänta dig.
Och inte alls löjligt enkelt då du säkerligen inte vill att alla i fastigheten ska kunna börja dra om kablar och koppla i gemensamma utrustningar. Om du av misstag tar fel kabelpar kan du koppla bort livsviktiga trygghetslarm, mm.
 
Från uttaget och ned till boxen borde ju klasas som fastighetsnät och vara brfs egendom, eftersom den går ned till boxen som är överlämningspunkten för leverantören.
 
Överlämningspunkten är uttaget i hemmet.
 
Då är det ju bara ringa sin leverantör så får e fixa.
 
Ring bredbandsoperatören och be dom mäta kabeln, eventuellt får du även ringa teleoperatören. Dom kan få fram väldigt mycke på en distansmätning.

Du kan, om du vill betala, beställa utbyte av sista biten av kabeln/tråden, men det kommer att kosta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.