Hej! Har gamla sektionsradiatorer som jag tyvärr behöver lyfta bort för att kunna tapetsera/måla bakom. Skulle gärna behöva idiotguide hur jag går tillväga. Har bifogat två bilder på kopplingarna. Det sitter för övrigt på övervåningen i huset.
 
  • uploadfromtaptalk1326910164960.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • uploadfromtaptalk1326910202320.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag brukar skaffa passande proppar då det inte är säkert att det blir helt tätt när man stänger ventilerna

Sedan är det bara att stänga termostatventilen och ventilen som finns under huven vid den nedre anslutningen.
Lossa lekmuttrarna både uppe och nere (var beredd med en bytta under när elementvattnet rinner ur.
Klart att lyfta av elementet och sätta dit propparna.
 
1. Skruva in termostaten max.
2. Lossa locket på huven på kopplingen närmast golvet och skruva in skruven där.
3. Sen lossar du muttren ovanför termostaten och sen den muttern nere.
4. Bara att lyfta bort det nu, börja uppåt och sen luta elementet så att öppningarna hamnar uppåt för att minimera att vatten rinner ut.

Värt att tänka på:
Vattnet är väldigt skitigt och flåtigt så lägg gärna nåt under på golvet så att du inte får fula fläckar sen. Om du inte har tappat ut systemet på vatten så kan du inte räkna med att termostaten eller returen håller tät så då måste du plugga dom.
 
Av erfarenhet så vet jag att returen är svår att få tät på gamla element, om det dessutom är ett öppet system (expansionskärl på vinden) så kan det rinna ganska bra - det kommer in luft i expansionskärlet och då kan vattnet komma ut.
 
Det finns två storlekar på termostat och avstängnings-/strypventil, skaffa blindpluggar i rätt storlek.

Genom att vrida termostaten till min så borde tilloppet strypas helt, inte säkert beroende på koniditionen på termostat och kägla. På utloppet så tar du loss den övre blindlocket under det så finns det en skruv som man kan skruva på med en skruvmejsel. Du får hoppas att den går att rubba. När du har stängt bägge så ställer du en balja under den nedre kopplingen och lossar den "mutter" som sitter mellan vinkelavstängningen och elementet, det blir ett antal liter vatten, ha skurtrasa till hands. Håll även koll på manometern (om det finns någon sådan) som sitter på/vid pannan. När trycket i elementet börjar minska kan du försiktigt låssa på den "mutter" som sitter mellan temostaten och elementet, till slut så har du fort ut det mesta av vattnet i elementet. Nu kan du lossa elementet helt, först uppe, sätt dit blindpluggarna.

Om trycket i pannan sjunker så läcker någon av ventilerna, då skulle jag vänta till sommaren, och då byta alla termostater och avstängnings-/strypventiler. Jag skulle antagligen även försöka spola rent systemet innan utbytet.

Jag har bytt ut alla temostater och avstägnings-/strypventiler (18 st elemet), utav dessa 18 var det bara tre stycken avstängning-/strypventiler som jag kunde stänga, dom andra gick sönder, t.ex. i skruvskallen. Vårt hus är byggt -70.
 
Helt fantastiskt vilka läromästare det finns här på forumet! Jag tackar för era visdomsord å det ödmjukaste! (y)
 
Ett sista tips är att släppa lite på övertrycket i systemet innan du lossar så blir det inte en "inomhusfontän" om något går fel. Iom att din radiator sitter på övervåningen så är det ju bara övertrycket som pressar upp vattnet dit.
 
Ett till tips! när du skruvar av locket på returventilen.... var noga med att du inte får med "returskruven".... har hänt mig en gång.... tur att vi skulle renovera det rummet iaf :) blev svart på väggarna!!
 
O
En dum fråga, men du bor i villa eller radhus va? i lgh så kan du behöva styrelsens tillstånd.
 
Se till att hålla så pass varmt i rummet så att termostatventilen inte öppnar om du inte säkrar den ventilen på annat sätt.
 
S
odjuret! det är inte dum fråga.

du måste plugga. och du måste få ur vattnet.

är det lägenhet så får du mer problem.

när det är gamla element så kan du ej lita på att bara för att du stänger ventilen helt. att stängningen är tätt.

för övrigt konstig placering av luftnings ventilen. finns de två kanske?
 
Konstig placering av luftningsvetilen? Där sitter den på alla mina element.
 
Odjuret skrev:
En dum fråga, men du bor i villa eller radhus va? i lgh så kan du behöva styrelsens tillstånd.
Villa. Skulle inte lyfta fingret om jag bodde i en lägenhet.

Misionären - ventilen hängde mycket riktigt med när jag skruvade av toppen. Tur att man lyssnade på er och släppte trycket på systemet innan! d^_^b
 
Många gånger räcker det att lyfta av elementet från fästena, o vinkla elementet lite utåt. Då brukar man få tillräckligt med utrymme för att tapetsera o dylikt. Ställ elementet på en träkloss så inte rören böjs. Har sluppit ta av många element genom denna metod!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.