Jag behöver dela på en skarv (muff) i gjutjärnsrör som går från toaletten. Jag behöver skarva på ett nytt plaströr. Tänkte använda en gummimuff för övergång, såg att det fanns på Rinkaby rör. Har någon ett bra förslag på hur man får isär skarven?
Skarven ser ut att vara tätat/limmad/fogad med någonting som stelnade för 50 åt sedan....
 
tror dom iregel är drevade med lin först sedan har man lödat med bly.

Det bästa är nog att slå sönde röret som går in i skarbmuffen en bit upp och sedan plocka ut skärvorna.

Provade själv att borra hål i blyet runt om och sedan bända bort röret, men iom att gjutjärn är relativt sprött så sprack gjutjärnsmuffen :'(
 
Precis vad jag är rädd för!
 
G
Kan man inte såga av röret med en tigersåg.
Finns billiga på Rusta.Kostar ca 500 spänn.Inte i närheten av vad rörpularn tar för att komma hem och ha av röret.
Skall själv ha av ett gjutjärnsrör,för att kunna skarva på ett nytt avloppsrör.
 
Tigersåg kan du nog glömma. Vinkelslip går - om man kommer åt. Annars är det slägga som gäller. Med gummiövergången från järn till plast behöver inte skarven vara helt perfekt rak.
 
Du ska ta bort gjutjärnsmuffen och dra skarven på gjutjärnsröret så rakt som möjligt.
Jag brukar köra lilla vinkelkapen så långt och rakt det går. Det jag inte når sågas sedan av med bågfil.
 
Vad är det du vill göra?

Ska du dela på en stam?

I så fall finns det speciella avskärare till gjutjärnsrör. Fungerar som en oljefilterstång men med trissor/skär på kedjan.

Om du har en lös rörända så har jag lyckat knacka/lirka isär skarven då jag behövt det, men peppar peppar.
 
synpunkter skrev:
Tigersåg kan du nog glömma. Vinkelslip går - om man kommer åt. Annars är det slägga som gäller. Med gummiövergången från järn till plast behöver inte skarven vara helt perfekt rak.
En så gummimuff kostar 700 spänn!! (IFS en av Göteborgs dyrare affärer men ändå)
 
T
Gjutjärn är sprött och spricker väldigt lätt, var beredd på detta.

Jag körde fegismetoden = smal skruvmejsel i 45* vinkel mot blyskarven som är mjuk, slå ner mejseln försiktigt c:a 5mm och bänd mot dig så att en del blyet kommer upp, sen är det bara att hamra-bända hamra runt röret tills du fått upp "blystrumpan" som brukar vara c:a 15-20mm djup in i skarven, sen spraya WD 40 i skarven, vänta ett tag, sen försiktigt bända röret lite ( ta inte i-då spräcker du röret under) och sen försök vrid runt det förhoppningsvis lösa röret, då får du upp hela röret utan att ha spräkt den gamla gjutjärnsmuffen.

En 2:a variant är en lödkolvspsets som du trycker ned först, ta bort sen ner med mejsel och bänd (uteslutande alla gamla gjutjärn har blyskarv-men x antal lager färg och lite cementrester på )

Sen blir det då att skarva på modern HT plast där antingen dyr gummipropp eller massa (ser ut som grå modellera-glömt namnet) stoppas i skarven.

Tips: Om man tätar supertätt och har kåk i flera våningsplan- se upp !!!
Om det blir stopp i avloppet (i husets bottenplatta som är mycket vanligt) stiger då vattnet upp i röret och har du en brunn/Wc/handfat på BV och sen duschar 1tr upp åker då vattnet ut via dessa och far ut i huset. Därför anser jag att en liten klick tätmassa runt skarven räcker, det läcker då ingen luft men blir det stopp i avloppsröret inuti bottenplattan börjar då vattnet läcka genom tätmassan p.g.a trycket, istället för att läcka ut på 1tr och sabba golv m.m, du får då "bara" vatten på källargolvet, men räddar BV samt bjälklaget.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.